Baner reklamowy. Jakie warunki musi spełnić żeby przyciągać uwagę?

portaart.pl > Drukarnia  > Baner reklamowy. Jakie warunki musi spełnić żeby przyciągać uwagę?
Baner Reklamowy. Jakie Warunki Musi Spełnić Żeby Przyciągać Uwagę? zdjęcie nr 1

Baner reklamowy. Jakie warunki musi spełnić żeby przyciągać uwagę?

Banery reklamowe mimo swojej bardzo długiej obecności w świecie marketingowym nie tracą ani trochę na swojej użyteczności. Przez wielu są krytykowane i uznawane za element psujący krajobraz miejski, jednak nie można im zarzucić braku skuteczności. Przy dobrym umiejscowieniu bilbordu reklama dotrze do każdego, kto będzie w okolicy, gdyż ze względu na swoje rozmiary jest bardzo dobrze widoczna. Skuteczność banerów zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób jest on zaprojektowany. Przy tworzeniu tej formy reklamy należy pamiętać o kilku zasadach.

Im prościej, tym lepiej

Banery są formą reklamy, na której odbiorca zazwyczaj nie zatrzymuje oka na dłużej niż kilka sekund. Z tego powodu przekaz, jaki do niego kierujesz powinien być jasny i sprecyzowany. Oczywiście przedstawiony w atrakcyjny sposób. Chodzi o to, żeby środki stylistyczne i różnego rodzaju kreatywne elementy reklamy nie przesłoniły komunikatu, jaki chcesz przekazać. Sytuację taką może zobrazować przykład wrocławskiego baneru reklamowego, który przedstawiał iluzję optyczną, która składała się z czarnych i białych plam łączących się w konkretny obraz po dłuższym przyglądaniu się.

Z badań statystycznych jednak wynikło, że bardzo dużo mieszkańców widziało i zapamiętało te reklamę, jednak mało kto był w stanie powiedzieć, co on właściwie reklamował i jaka firma za nim stała. Dlatego warto zapamiętać, że wzrok przyciągać ma komunikat, a wszystkie dodatkowe efekty kreatywne mają być tylko atrakcyjnym dodatkiem, a nie odwrotnie.

Punkt centralny reklamy

Wbrew pozorom punkt centralny baneru reklamowego nie leży idealnie pośrodku reklamy. Ludzie zwykli zwracać większą uwagę na punkt mieszczący się w jednej trzeciej wysokości, licząc od góry banneru. W tym miejscu koncentruje się uwaga odbiorcy. Mając tę wiedzę, musisz zadbać, żeby w punkcie centralnym pojawiły się najbardziej istotne informacje. Może tam powinien się znaleźć slogan reklamowy, atrakcyjna promocja, czy hasło promujące kampanię reklamową. Cokolwiek pojawi się w tym miejscu, ma największą szansę bycia zauważonym i zapamiętanym przez odbiorcę.

Zasada rzutu oka

Kolejną ważną zasadą, o której nie wolno zapomnieć jest fakt, że ludzie mijający reklamy nie skupiają na nich swojej uwagi, a jedynie skanują je wzrokiem. Ludzie nie traktują reklam jako coś interesującego i wymagającego ich skupienia, lecz jak coś, na co wpadają przypadkiem. Według badań psychologicznych zwykły odbiorca koncentruje uwagę na mniej więcej 10% powierzchni reklamowej i poświęca jej około 2 sekundy uwagi. Z tych informacji można wyciągnąć kilka wniosków. Pierwszym z nich jest niewypełnianie całego baneru reklamowego treścią. Przekaz musi być krótki, dobrze widoczny i łatwy do zrozumienia. Zbyt wiele komunikatów wypływających z reklamy sprawi, że odbiorca nie będzie w stanie prawdopodobnie zapamiętać żadnego z nich. Martwym punktem przestrzeni reklamowych jest lewy dolny róg, dlatego nie warto tam umieszczać, żadnych informacji. Logo firmy lub przekaz, który ma być dobrze zapamiętany, warto umiejscowić w przeciwległym do martwego punktu kącie, o wiele bardziej atrakcyjnym dla odbiorcy (prawy górny róg).

Na co najczęściej zwracają uwagę odbiorcy?

Żeby móc dobrze skonstruować przekaz reklamowy, musisz wiedzieć jak działa umysł odbiorcy. Na jakich informacjach się skupia najpierw, a co ignoruje lub uważa za nieatrakcyjne. Mając taką wiedzę, możesz skonstruować swój baner reklamowy, tak by niósł ze sobą dokładnie taki informacje i taki przekaz, jakiego oczekujesz.

W pierwszej kolejności największą uwagę przyciągają grafiki i ilustracje. Jest to najprostszy sposób przekazu niewymagający zbyt wiele od odbiorcy i zwykle zajmujący większą część przestrzeni reklamowej. Elementem przyciągającym uwagę w drugiej kolejności jest logo firmy, dlatego warto je umieścić w widocznym miejscu. Następnie zauważalny jest nagłówek, będący zwykle największym i centralnym elementem pisanym, a w ostatniej kolejności odbiorcy zwracają uwagę na samą treść reklamy. Znajomość tych czterech punktów jest kluczem do dobrego projektu banera reklamowego.