CMYK i RGB – o co z tym chodzi?

portaart.pl > Drukarnia  > CMYK i RGB – o co z tym chodzi?
Cmyk I Rgb - Wszystko O Przestrzeniach Kolorystycznych zdjęcie nr 1

CMYK i RGB – o co z tym chodzi?

Choć wydawać by się mogło, że wszechobecna cyfryzacja staje na drodze tradycyjnym działaniom marketingowym, to wciąż doskonałym i przede wszystkim skutecznym sposobem na dotarcie do klientów są tzw., materiały drukowane. Można tutaj z powodzeniem wymienić różnego rodzaju opakowania kartonowe, ale także ulotki, wizytówki czy plakaty. W kontekście takich działań kluczowym okazuje się znajomość pojęcia CMYK i RGB.

CMYK i RGB – wszystko o przestrzeniach kolorystycznych

Z powodzeniem można stwierdzić, że ekran ekranowi nierówny. Zupełnie inny obraz można zobaczyć na MacBooku, inny na iPadzie, a zupełnie inny na monitorze graficznym EIZO. Zdarza się również, że na tym samym sprzęcie jedna osoba widzi zupełnie inne kolory. Jest to uzależnione np. od pory dnia, czy padającego światła.

Ekrany same w sobie emitują światło, które często ma wpływ na to jak postrzegamy konkretne kolory. Jednak to, jak te same kolory będziemy postrzegali na papierze, tekturze lub nadruku w dużej mierze będzie zależało od światła odbitego. Substancje takie jak farby, tusze i tonery charakteryzują się różnym stopniem pochłaniania światła, dlatego to, co widzimy na ekranie, nigdy nie będzie identyczne z tym, co widoczne na materiale drukowanym. Dlatego w obu przypadkach stosuje się różną przestrzeń kolorystyczną.

W przypadku ekranów w monitach lub smartfonach stosuje się kolory html, czyli RGB, natomiast w przypadku druku materiałów reklamowych – przestrzeń kolorystyczną CMYK.

Co to jest przestrzeń RGB?

RGB to przestrzeń kolorystyczna, która powstała w oparciu o właściwości odbiorcze ludzkiego oka. Barwy w tej przestrzeni tworzy się dzięki mieszance trzech wiązek światła – czerwonej, zielonej i niebieskiej (Red, Green, Blue). W tym przypadku mamy do czynienia z syntezą addytywną. Wszystkie barwy sumują się do bieli. Wyłączony ekran jest czarny, a jeśli chcemy uzyskać kolor biały, musimy złożyć barwy R, G, B z maksymalnym natężeniem.

Co to jest przestrzeń CMYK?

W przeciwieństwie do przestrzeni barw RGB, pojęcie CMYK jest ściśle powiązane z poligrafią i pojawia się podczas przygotowywania materiałów do druku. Mowa tutaj o różnego rodzaju materiałach, takich jak plakaty, banery reklamowe, standy, roll-upy, a także wizytówki, ulotki i kalendarze.

Pojęcie CMYK oznacza paletę barw, na którą składają się cztery podstawowe farby drukarskie. Rezultatem ich mieszania jest uzyskiwanie innych, zazwyczaj ciemniejszych barw. CMYK to wyraz składający się ze skrótu liter wszystkich czterech kolorów:

  • C – Cyan stanowi techniczny odpowiednik podstawowej barwy niebieskiej określanej jako sinoniebieska lub szaroniebieska;
  • M – Magenta utożsamiana jest z odcieniem różu i stanowi przemysłowy odpowiednik koloru czerwonego;
  • Y – Yellow, czyli kolor żółty;
  • K – Black, a więc czarny (key color).

Z pewnością uwagę zwraca ostatnia litera określająca kolor czarny, która nie jest skrótem słowa Black. Tutaj problemem można uznać to, że słowo CMYB zdecydowanie trudniej wymówić niżeli skrót CMYK. Drugą kwestią jest również to, że litera “B” jest składową częścią określenia przestrzeni kolorystycznej RGB. Przypuszczać można, że właśnie ten element miał po części wpływ na to, że wykorzystano ostatnią literę słowa Black, czyli literę “K”.

Jednak najczęstszym wytłumaczeniem jest użycie litery K, jako pierwszej w określeniu “ Key colour”. Wyrażenie to oznacza kolor kluczowy, główny, a właśnie za taki uznawany jest kolor czarny. Jak widać, nie ma jednego konkretnego wyjaśnienia, dlaczego akurat litera “K” zastąpiła literę “B” w skrócie określającym tę przestrzeń kolorystyczną. Nie ma to jednak głębszego znaczenia w kontekście wykorzystania tego koloru w procesie druku.

Konwersja RGB na CMYK

Wydawać by się mogło, że w przypadku zamówień na produkty drukowane, takie jak opakowania kartonowe, wizytówki, ulotki, czy większe banery reklamowe nie ma konieczności konwersji, czyli zmiany przestrzeni kolorystycznej z RGB na CMYK. Niestety, nic bardziej mylnego. Takie zadanie jest wręcz obowiązkowe. Dlatego jeśli osoba zamawiająca i składającą projekt z gotową grafiką tego nie dokona, to przed przystąpieniem do druku wykona to grafik, lub maszyna drukarska.

Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z tzw. proofu, czyli małej próbki wydruku na specjalnej drukarce, która pozwala zobaczyć realistyczne odzwierciedlenie barw. Dzięki temu masz realne spojrzenie na to, jak projekt i zastosowane kolory będą prezentowały się po wydruku. Koszt takiego testu jest niewielki, a pozwala zaoszczędzić naprawdę dużo stresu i nerwów.

Skontaktuj się z naszą drukarnią PortaArt z Poznania w celu ustalenia dokładniejszych szczegółów.