Druk reklamowy outdoorowy – podstawowa klasyfikacja

portaart.pl > Drukarnia  > Druk reklamowy outdoorowy – podstawowa klasyfikacja
Druk Reklamowy Outdoorowy - Podstawowa Klasyfikacja - Portaart.pl zdjęcie nr 1

Druk reklamowy outdoorowy – podstawowa klasyfikacja

Hasła „Poznań” i „reklama zewnętrzna” wydają się nierozerwalne. Kolorowe napisy, kuszące hasła i promocje można znaleźć co kawałek na terenie całego miasta. Skoro jest to nasza rzeczywistość, to warto mieć rozeznanie, z czym tak naprawdę mamy do czynienia. Czym się różnią banery od plakatów i co to są kasetony? Z czego są wykonane i jakie mają właściwości?

Reklama zewnętrzna – co warto wiedzieć?

Jest to jedna z najpopularniejszych form marketingu. Aby się o tym przekonać, wystarczy wyjść z domu — zarówno w dużej metropolii, jak i małej prowincjonalnej miejscowości. Przestrzeń publiczna, na której się znajdują, jest uregulowana prawnie. Różnice w logo znanych firm widać zwłaszcza na starówkach wśród zabytkowych kamienic i pomników. Niemniej, zadanie reklamy outdoorowej jest jedno — dotrzeć do klienta i nakłonić go do skorzystania z oferty.

Słysząc to hasło mamy na myśli od razu wielkie billboardy, jednak reklama zewnętrzna to także drukowane ulotki, które są rozdawane na deptakach i przystankach autobusowych. W takim razie co to jest reklama zewnętrzna? Taka, która dociera do klienta poza jego miejscem zamieszkania. Jednak jej główną cechą jest nienachalność, a także możliwość dotarcia do każdego znajdującego się na danym terenie.

Jeśli chodzi o ilość adresatów, to reklama outdoorowa jest niezwykle skuteczna. Jednak nie jest spersonalizowana, na ulice bowiem wychodzą różni odbiorcy — dzieci i dorośli, kobiety i mężczyźni, właściciele firm i ich pracownicy.

Formy marketingu zewnętrznego

Dotrzeć do klienta można na wiele sposobów. Miasto, swoją strukturą i strefami, daje tutaj bardzo wiele możliwości. Spośród najczęściej spotykanych rodzajów reklamy zewnętrznej możemy wyróżnić:

  • plakaty — standardowa, najczęściej spotykana forma reklamy zewnętrznej, a do tego jedna z najstarszych. Plakat jest wykonywany zazwyczaj na specjalnym papierze, aby był w stanie wytrzymać zmienne warunki atmosferyczne. Plakat może zawierać dowolne barwy, a jego przekaz może być zarówno społeczny, jak i informacyjny;
  • billboardy — przede wszystkim mają być dobrze widoczne z daleka, dlatego montowane są na podwyższeniu, przeważnie na betonowych słupach. Stawiane są w przestrzeniach, przy których jest spory ruch i które umożliwiają postawienie reklamy o dużej powierzchni. Dlatego wybór najczęściej pada na pobocza ruchliwych ulic i ekspresówek;
  • kasetony reklamowe — Poznań jest dumnym posiadaczem sporej liczby takiej formy reklamy. Przyjmują formę niewielkich prostokątów, dwustronnych lub jednostronnych, z logo bądź nazwą lokalu. Ich zaletą jest to, że są podświetlane za pomocą technologii LED, więc są zawsze dobrze widoczne;
  • ulotki — tej pozycji w zestawieniu nie mogło zabraknąć. Czasami są irytujące, jednak są też skuteczne. Do tego druk ulotek cechuje także nieduża cena w porównaniu z innymi metodami reklamy outdoorowej. Rozmiar zazwyczaj oscylujący wokół C5 w dodatku ułatwia ich dystrybucję;
  • afisze — kojarzone są głównie z teatrem. Od plakatów odróżnia je przekaz — tutaj najważniejsza jest informacja, dlatego najczęściej składają się wyłącznie z tekstu. Ich treść nie ogranicza się jedynie do reklamy, ale jest rozszerzona także o manifesty, ogłoszenia, repertuary czy odezwy polityczne i społeczne;
  • citylighty — współczesne przystanki w dużych miastach praktycznie bez nich nie istnieją. Są to podświetlane reklamy outdoorowe, nierzadko o zmieniającej się co parę sekund treści, które są drukowane na papierze;
  • banery — najczęściej można je spotkać na płotach prywatnych posesji. Druk banerów kwitnie zwłaszcza w okresie wyborczym, gdyż jest jednym z najłatwiejszych sposobów dotarcia do odbiorców. Banery pojawiają się także na balkonach i mogą mieć także wydźwięk informacyjny, np. wskazujący drogę do danego przedsiębiorstwa;
  • infoscreeny — podobnie jak billboardy, montowane są na podwyższeniach w dobrze widocznych miejscach. Jednak zamiast drukowanych, statycznych przekazów, są to ekrany telewizyjne, emitujące zmienne przekazy. Ludzkie oko jest wyczulone na ruch i jaskrawe kolory, dlatego są niezwykle skuteczne;
  • reklamy wielkoformatowe — najmniejsze reklamy outdoorowe wielkopowierzchniowe mają 100 m². A największe potrafią przykryć całe kamienice czy bloki. Zazwyczaj jest wykonana z siatki, dlatego „schowane” pod nią mieszkania mają swobodny dostęp do światła dziennego.