Druk wielkoformatowy – czym jest i co powinieneś o nim wiedzieć?
Każda firma, aby zaistnieć na rynku, powinna obrać odpowiednią strategię marketingową. Mowa tutaj nie tylko o kreowaniu pozytywnego wizerunku w bezpośredniej rozmowie z klientem, ale przede wszystkim skutecznym sposobie na rozreklamowanie oferowanych usług czy produktów poza obszarem firmy. Poza dobrym znakiem graficznym wyróżniającym markę można wykorzystać również potencjał druku wielkoformatowego. Dowiedz się więcej na temat tej innowacyjnej technologii i zobacz jakie korzyści niesie za sobą jej zastosowanie w branży reklamowej.
Co to jest druk wielkoformatowy?
Druk wielkoformatowy, inaczej zwany również drukiem lateksowym lub solwentowym to stosunkowo nowa technologia druku. Jej zaawansowane technologicznie rozwiązania pozwalają drukować na dużym formacie i różnego rodzaju podłożu, jak np. folia, papier, baner. Jest to rodzaj druku najczęściej stosowany do zagospodarowania dużej przestrzeni zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej, ale jednocześnie stanowiący doskonałą formę reklamy – druk reklamowy. W zależności od potrzeb wydruku oraz miejsca jego użytkowania poleca się stosować różne farby i techniki. Za pomocą druku wielkoformatowego można przygotować materiały takie jak:
- plakaty
- banery
- billboardy
- szyldy
- kasetony.
Jakie techniki stosuje się w druku wielkoformatowym?
Znane i renomowane drukarnie coraz częściej oferują różne techniki druku wielkoformatowego. Każda z nich posiada inne zastosowanie, dlatego z powodzeniem można dostosować formę reklamy zarówno do warunków wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Druk solwentowy
Do najbardziej popularnych technik druku wielkoformatowego należy druk solwentowy, który wyróżnia się wysoką odpornością na warunki atmosferyczne, promieniowanie UV, wodę oraz skrajne temperatury – wysokie oraz niskie. Druk solwentowy można podzielić ze względu na poziom twardości solwentu, czyli:
- hard – nie potrzebuje dodatkowego laminowania i stosowany jest do ekspozycji na zewnątrz. Jest najtrwalszy, jednak nie jest zbyt precyzyjny;
- mild – jest metodą pośrednią – jest bardziej wytrzymały na zewnątrz niż ekosolwent, jednak potrzebuje laminacji. Stosowany jest głównie poza pomieszczeniami;
- eco – ekosolwent może być stosowany do wydruków, które będą umieszczone wewnątrz pomieszczeń. W przypadku, gdy wydruk ma być wyeksponowany na otwartej przestrzeni należy go zalaminować. Jest on mniej trwały, jednak jego jakość jest bardzo wysoka.
Druk lateksowy
Jedną z alternatyw dla druku solwentowego jest druk lateksowy. W tym przypadku używa się farb opartych na koloidalnym roztworze kauczuku naturalnego lub syntetycznego w postaci płynnej. Główną zaletą druku lateksowego jest niemal fotograficzna jakość, a co równie ważne jest on przyjazny dla środowiska. Ze względu na słabszą odporność na czynniki zewnętrzne materiały drukowane w tej technice poleca się stosować we wnętrzach.
Druk UV
Druk UV stosowany w druku wielkoformatowym bez wątpienia staje się coraz bardziej popularny. Nie tylko ze względu na wysoką jakość i odporność na zmienne warunki atmosferyczne, ale przede wszystkim na szybkość realizacji zamówień. Przy druku UV powierzchnie zadrukowywane są przy pomocy atramentów utrwalanych i utwardzanych promieniami UV, dzięki czemu wydruk gotowy jest niemal natychmiast – nie musi schnąć, jak przy innych rodzajach druku.
Szerokie zastosowanie druku wielkoformatowego
Popularność druku wielkoformatowego rośnie z roku na rok i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Coraz więcej firm decyduje się na dużą, widoczną i czytelną formę reklamy, umieszczaną na ścianach budynków, przystankach autobusowych, w tunelach, billboardach, czy każdej innej przestrzeni miejskiej. Co więcej, wydruk wielkoformatowy bardzo często sprawdza się również przy dokumentacji architektonicznej oraz budowlanej. Stosowany jest zatem przy projektach dróg krajowych i autostrad, projektach inwestycyjnych deweloperskich, instalacjach elektrycznych i kanalizacyjnych oraz wielu innych.