Etapy powstawania opakowań kartonowych
Tektura jest najgrubszym materiałem papierniczym, który powstaje poprzez sklejenie minimum dwóch warstw masy papierniczej. Ilość warstw linera, czyli masy papierniczej, ma bezpośredni wpływ na odporność i sztywność gotowej tektury. Tekturę wykorzystuje się do produkcji opakowań, a te z kolei są wykorzystywane w przemyśle spożywczym, jak chociażby kartony do pizzy, oraz do przeprowadzek. Postaramy się przybliżyć proces technologiczny, dzięki któremu te ekologiczne opakowania zalewają świat.
Tektura czy karton?
Podstawowym aspektem, dzięki któremu można rozróżnić karton i tekturę to gramatura. Tektura posiada gramaturę powyżej 315 g/m^2, podczas gdy gramatura kartonu waha się pomiędzy 160 a 315 g/m^2. Obydwa materiały są wykorzystywane do produkcji opakowań, jednak dane opakowania mają zupełnie różne zastosowania. Karton wykorzystywany jest do produkcji okładek do książek, pocztówek oraz innych artykułów biurowych. Tektura jest wykorzystywana głównie do produkcji opakowań zbiorczych. Oprócz gramatury, która na pierwszy rzut oka bywa trudna do rozróżnienia, tekturę i karton różni także budowa. Tektura jest wielowarstwowym, klejonym produktem, który składa się z 2 do 7 warstw linerów. Karton natomiast jest jednowarstwowym produktem. Tektura, w związku ze swoją budową, często nazywana jest tekturą falistą. Wiąże się to z kształtem poprzecznym płyty tekturowej, gdzie wyraźnie widać jedną z warstw, która jest ułożona w kształt fali. Ilość warstw falowanych w tekturze jest podyktowana ilością warstw samej tektury. Co ciekawe, rodzaj fal może być wymieszany w sytuacji gdy tektura ma powyżej pięciu warstw. Oprócz tektury falistej, występuje również tektura lita. Ten produkt jest wykorzystywany często w przemyśle meblowym, stąd też jej potoczne nazwy, takie jak tektura tapicerska czy tektura meblowa. Ten rodzaj tektury pochodzi z recyklingu makulatury i jest w stu procentach ekologiczny.
Powstanie opakowań tekturowych
Powstanie opakowania tekturowego wiąże się zawsze z projektem. Drukarnia opakowań posiada wykwalifikowaną kadrę pracowniczą, która wykonała niejeden trudny projekt. Gdy nasi pracownicy otrzymają gotowy projekt lub otrzymają zlecenie wykonania danego opakowania, zaczyna się etap projektowania. Aby projekt był zadowalający dla klienta, powinien on podać wytyczne dotyczące wytrzymałości, rodzaju dystrybucji a także środków transportowych, na jakich dane opakowania będą przewożone. Następnie dokonujemy doboru odpowiedniej tektury, zgodnie z wymaganiami klienta. Gdy projekt jest gotowy, wgrywany jest do pamięci maszyny sztancującej, a następnie do podajnika wkłada się płytę tektury. Po przygotowaniu całości, uruchamia się maszynę, która zaczyna sukcesywnie wykrawać opakowanie z płyty tektury. Podczas wykrawania dokonuje się również bigowania, czyli wgniata się odpowiednie fragmenty wykrojonego opakowania tak, by łatwo było je poskładać. Następnie, po wycięciu kształtów i dokonaniu bigowania, maszyna podaje płytę tektury do sekcji wypychającej, gdzie pozbywa się nadmiaru materiału. Następnie z pozostałego arkusza odrywa się poszczególne wykrojone opakowania.
Wykończenie opakowań
Gdy poszczególne opakowania są już wykrojone oraz oderwane od innych opakowań, można przystąpić do dokonywania nadruku lub kaszerowania. Opakowania dla produktów, które mają przyciągać wzrokiem oraz posiadać ekskluzywny wygląd muszą być poddane kaszerowaniu. Polega ono na oklejeniu powierzchni kartonu cienką warstwą papieru. Tak wykończone opakowanie jest miłe w dotyku oraz wygląda estetyczne. Ponadto na papierze można umieścić nadruk, zwiększający zainteresowanie danym produktem. Ostatnim etapem procesu produkcyjnego opakowania tekturowego jest złożenie lub sklejenie opakowań. Zależnie od zakładu produkującego opakowania, może się to odbywać ręcznie lub automatycznie. Po złożeniu produktów są one gotowe do transportu do klienta.
Opakowanie tekturowe – zawsze warto
Proces produkcyjny kartonów nie jest skomplikowany, mimo że na taki wygląda. Dzięki połączeniu materiału, wykrojników, drukarek i sklejarek powstaje odporne na uszkodzenia opakowanie, które będzie chronić produkt oraz reklamować swoją zawartość.