Folia do druku – czym jest, jakie się rodzaje folii do druku

portaart.pl > Drukarnia  > Folia do druku – czym jest, jakie się rodzaje folii do druku
Folia Do Druku I Jej Rodzaje - Portaart.pl zdjęcie nr 1

Folia do druku – czym jest, jakie się rodzaje folii do druku

Jeśli interesujesz się poligrafią, jesteś właścicielem biznesu i chcesz zainwestować w reklamę drukowaną warto, żebyś dowiedział się nieco więcej o rodzajach folii, które używa się do druku. Otóż wydruki wielkoformatowe, w zależności od rodzaju reklamy i oczekiwań, wykonuje się zazwyczaj z trzech podstawowych rodzajów folii – monomerycznej, polimerowej i wylewanej. Folie te można wykorzystać do tworzenia systemów wystawienniczych, szyldów, tablic reklamowych, aplikacji na szybach czy kasetonów. Po zadrukowaniu, folie te można dodatkowo uszlachetnić i zalaminować, np. w błysku lub macie. Takie zabiegi wzmacniają wytrzymałość materiału na uszkodzenia mechanicznie, a także podnoszą jego odporność na działanie szkodliwych czynników atmosferycznych. Jakimi cechami charakteryzują się poszczególne rodzaje folii do druku? Zapraszamy do artykułu – wyjaśniamy!

Podstawowe rodzaje folii do druku.

Jak wspomnieliśmy, nadruki wykonywane są na różnego rodzaju foliach, w zależności od potrzeb, oczekiwań i przeznaczenia materiału reklamowego. Do najbardziej podstawowych i najczęściej wykorzystywanych w reklamie rodzajów folii, wymienić możemy folię monomeryczną, polimerową i wylewaną. Opowiemy nieco więcej o każdej z nich.

Folia monomeryczna

Folia monomeryczna występuje w kilku wersjach – białej i transparentnej błyszczącej lub matowej. Ten rodzaj folii ze względu na niską cenę i dobre parametry użytkowe należy do najbardziej popularnych folii samoprzylepnych. Trwałość folii monomerycznej określa się średnio na 3 lata. Dlatego decydując się na ten rodzaj materiału, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim planowaną długość eksponowania reklamy/grafiki oraz rodzaj podłoża. Ten rodzaj folii można bowiem wykorzystywać zarówno w reklamach wewnętrznych, jak i zewnętrznych, ale wyłącznie na płaskich powierzchniach, np. bilbordach, tablicach reklamowych. Podkład do takich nośników reklamowych musi stanowić płyta PCV, dibond, metaplex bądź płaska blacha. Zadruk folii monomerycznej odbywa się przy pomocy trwałego, bardzo mocno kauczukowego kleju lub specjalnego, dedykowanego kleju usuwalnego. Jeśli decydujemy się na zadrukowanie folii monomerycznej z użyciem farb solventowych, stosowana może być ona bez dodatkowego laminatu.

Folia polimerowa

Folia polimerowa ma zbliżone właściwości do omawianej wcześniej folii monomerycznej, jednak wykazuje się większą trwałością (aż do 7 lat), wytrzymałością i elastycznością. Dlatego można stosować ją na powierzchniach profilowanych z niewielkimi przetłoczeniami jak np. tablice reklamowe czy szyldy firmowe. Polecana jest zwykle do nośników reklamowych, które będą wykorzystywane w mało sprzyjających warunkach, np. wystawione na długotrwałe oddziaływanie promieni słonecznych czy generalnie zmiennych warunków pogodowych.

Folia wylewana

Folia wylewana jest najdroższym, najtrwalszym i najbardziej plastycznym materiałem ze wszystkich tu wymienionych. Trwałość folii wylewanej określa się na mniej-więcej 10 lat. Ten rodzaj materiał jest przeznaczony do wyklejania wymagających grafik na powierzchniach z mocnymi przetłoczeniami czy podładowaniami. Nadaje się także do całościowego oklejania pojazdów. Folia wylewana ma najbardziej wiążący klej ze wszystkich typów folii do druku.

Druk solwentowy na folii

Druk na folii to bardzo efektowny sposób na wykonanie wielu nośników reklamowych. W zależności od oczekiwanego efektu i rodzaju reklamy warto wybrać odpowiedni rodzaj folii oraz dodatkowy laminat, który przedłuży trwałość nadruku. Druk na folii to idealnie rozwiązanie, gdy planujesz okleić auto, szyby w oknach, stoiska wystawiennicze i wiele, wiele innych powierzchni. Portaart posiada bardzo rozbudowaną ofertą poligraficzną z wykorzystaniem różnych metod druku. Jeśli potrzebujesz pomocy i chcesz skonsultować się w sprawie wydruków reklamowych – zachęcamy do kontaktu.