Formaty plakatów – sprawdź popularne wymiary
Plakat to doskonałe źródło informacji. Dobrze wykonany pozwala skutecznie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, konsumentów i odbiorców. Nic więc dziwnego, że są tak chętnie wykorzystywane przez firmy, instytucje, placówki kulturalne czy organizatorów różnego rodzaju imprez w celu promowania swoich usług, produktów lub wydarzeń. Poza odpowiednim projektem, kluczową cechą dobrego posteru jest również prawidłowo dobrany format.
Plakaty, jako doskonała forma reklamy
Plakaty to jednostronne wyroby poligraficzne o charakterze informacyjnym, przeznaczone do rozwieszania w miejscach publicznych. Doskonale sprawdzają się w przypadku promowania różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, jako zapowiedzi różnych premier filmowych i teatralnych, koncertów i recitali, spotkań autorskich, festiwali lub festynów, a także innych imprez okolicznościowych.
Co więcej, druk plakatów to także świetna opcja dla dużych i mniejszych przedsiębiorstw. Już od wielu lat plakaty regularnie stosowane są w kampaniach reklamowych, mających na celu budowanie większej świadomości marki i przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów.
Standardowe i niestandardowe formaty plakatów
Plakaty na zamówienie wykonywane przez znane i renomowane drukarnie mogą być zarówno wielkoformatowe, jak i stosunkowo niewielkie. Wszystko to, zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji klienta. Najpopularniejsze standardowe wymiary plakatów to:
- A0 ‒ 840 x 1180 mm
- A1 ‒ 594 x 841 mm
- A2 ‒ 420 x 594 mm
- A3 ‒ 297 x 420 mm
- A4 ‒ 210 x 297 mm
- A5 ‒ 148 x 210 mm
- A6 ‒105 x 148 mm
- A7 ‒ 74 x 105 mm
- B0 ‒ 1000 x 1400 mm
- B1 ‒ 680 x 980 mm
- B2 ‒ 480 x 680 mm
- B3 ‒ 340 x 480 mm
- B4 ‒ 250 x 353 mm.
Większość drukarni urozmaica swoją ofertę plakatów o plakaty XXL (1090 mm x 1530 mm), które świetnie sprawdzają się na billboardy. Takie wielkoformatowe modele, warto stosować w punktach o dużym natężeniu ruchu pieszego – na często uczęszczanych skrzyżowaniach, obok dworców PKP i PKS, obleganych przystanków autobusowych lub tramwajowych, czy na deptakach. Ze względu na swoją efektywność i walory estetyczne potrafią skutecznie przyciągnąć spojrzenia przechodniów, czyli potencjalnych odbiorców.
Plakaty mogą mieć również mniej standardowe formaty tzw. szarfy, do których zaliczane są:
- szarfa 1 ‒ 297 x 841 mm
- szarfa 2 ‒ 340 x 980 mm
- szarfa 3 ‒ 1530 x 350 mm
- szarfa 4 ‒ 1530 x 500 mm.
Jaki format plakatu wybrać?
Dobrze wykonany i działający na wyobraźnię klienta plakat to taki, który zachęca misternie dobraną kolorystyką, zaskakującą grafiką oraz pod chwytliwym hasłem. Warto przy tym zaznaczyć, że wszystko, co umieścisz na plakacie, powinno ze sobą doskonale współgrać, a całość być dla odbiorcy czytelna i przejrzysta. Dlatego nie ma jednego konkretnie opracowanego formatu plakatu, który pasowałby do każdego rodzaju reklamy. Dlatego najlepiej, jeśli wymiar plakatu będzie dostosowany do ilości informacji, które chcesz umieścić, ale także miejsca, do którego trafią gotowe wydruki.
Małe plakaty
Małe plakaty A7, A6, A5 znajdują doskonałe zastosowanie, wszędzie tam, gdzie chcesz umieścić niewielką ilość informacji, jak np. w przypadku drobnego ogłoszenia. Można je z powodzeniem zawiesić na witrynie, tablicy informacyjnej, czy słupie ogłoszeniowym.
Średnie plakaty
Plakaty średnie jak A4, A3, A2 B4, B3, B2 mają świetne zastosowanie w przypadku plakatów łączących treść z grafiką. Umieszczone na witrynie sklepowej na wysokości wzroku stanowią dobre źródło informacji o czasowych promocjach lub nowościach.
Duże plakaty
Plakaty duże mają zastosowanie na ulicach, przystankach autobusowych, w podziemnych tunelach, czy galeriach handlowych. Mogą z powodzeniem promować ważne wydarzenia kulturalne na terenie danego miasta lub regionu, lub informować o wyprzedażach sezonowych.
Warto jednak pamiętać, że duże plakaty, szczególnie te umieszczane na zewnątrz powinny być drukowane na wysokiej jakości papierze. W takich przypadkach najczęściej stosuje się błyszczący o gramaturze 190 g/m2, matowy 180 g/m2 lub satynowy 190 g/m2. Do wyboru pozostaje technologia realizacji – atramentowa, solwentowa oraz lateksowa.
Podsumowanie!
Druk plakatów to zadanie, z którym każdego dnia mierzy się nowoczesna drukarnia PortaArt z Poznania. Oferujemy bardzo zróżnicowane formaty plakatów, które zawsze dostosowujemy do potrzeb naszych klientów. Zapraszamy do kontaktu w celu ustalenia szczegółów!