Jak opakowanie produktu wpływa na jego odbiór?
Pierwszym elementem, który klient widzi, gdy sięga po produkt jest jego opakowanie. Wraz z nieustannie zwiększającą się konkurencją na rynku przyciągnięcie uwagi klientów i zaprezentowanie im cech oraz wartości produktów staje się coraz trudniejsze. Opakowania produktowe od zawsze były jednym z najlepszych narzędzi do budowania strategii marketingowej i wizerunku marki. Pudełka produktowe mają za zadanie wpłynąć w pozytywny sposób na odbiorcę i wyróżnić się na tle konkurencji swoim kształtem, kolorem, fakturą, czy nawet zapachem. Jak konkretnie opakowania wpływają na emocje i zachowania klientów? Zapraszamy do zapoznania się z tematem w poniższym artykule.
Zrób dobre wrażenie na klientach
Mnogość produktów znajdujących się w sklepach stacjonarnych i internetowych sprawia, że to opakowanie jest tym elementem, który sprawia, że klient zatrzymuje się na dłużej i zwraca uwagę na daną markę i jej produkty. Osoby, które nigdy nie miały styczności z danym brandem lub produktem stykając się po raz pierwszy z daną marką w sposób automatyczny wyrabiają sobie zdanie na jej temat. Działa tu zasada pierwszego wrażenia. Często jest to kluczowy moment, gdyż raz wyrobiona opinia – zarówno negatywna, jak i pozytywna ma wpływ na odbiór całej marki w przyszłości.
Klienci, którzy odwiedzają sklepy w pośpiechu decydują o swoich wyborach zakupowych na podstawie przyzwyczajeń lub bazując na pierwszym wrażeniu jakie wywiera na nich produkt oraz jego opakowanie. Dlatego opakowania produktowe są kluczowym elementem wywierającym bardzo dobre, średnie lub złe pierwsze wrażenie.
Przyciągnij uwagę opakowaniem produktowym
Opakowania produktowe są elementem brandingu marki, który ma bardzo dużą siłę przyciągania uwagi klientów. To właśnie kolory, grafiki lub zdjęcia, krój i wielkość czcionki, a także jakość wydruku i całkowity design opakowania wpływają na to, jak dany produkt jest postrzegany. Kluczowy jest także materiał, z którego opakowanie jest wykonane, gdyż często można dzięki odpowiedniemu jego doborowi trafić do niszy – np. produktów ekologicznych.
Czasami tak drobny detal, jak materiał opakowania potrafi wzmocnić przekazywane przez markę wartości lub całkowicie im zaprzeczyć, przez co klient zamiast zaciekawić się marką zapamięta ją jako nieautentyczną i niewartą jego uwagi oraz pieniędzy. Logiczne wydaje się, że marki produkujące produkty ekologiczne powinny dbać również o to, aby ich opakowania były możliwie jak najłatwiej poddawane recyklingowi, lecz nie zawsze jest to standard wśród producentów.
Interesujący jest także wpływ kolorów na emocje i decyzje klientów. Produkty o jasnych, żywych kolorach oraz nietypowych kształtach opakowania przyciągają zdecydowanie więcej uwagi pośród produktów o stonowanej kolorystyce. Z kolei minimalistyczne opakowania mogą doskonale się wyróżniać w branżach, w których dominują opakowania z wieloma efektami, grafikami i kolorami oraz w takich, gdzie wymagany jest elegancki wygląd.
Wykreuj spontaniczną chęć do zakupu Twoich produktów
Wiele produktów kupowanych jest spontanicznie – bez wcześniejszego planu ze strony klienta. Zdarza się, że klient nawet nie potrzebuje danego produktu, lecz tak bardzo zaciekawi go opakowanie, że nie potrafi się oprzeć potrzebie posiadania. Doskonałym przykładem takiego zachowania są dzieci, które po zobaczeniu zabawek opakowanych w duże kolorowe opakowania nie potrafią się im oprzeć i “potrzebują” je wszystkie mieć.
Spontaniczne zakupy nie dotyczą tylko dzieci. Czy nie zdarzało się, że dokonywali Państwo zakupów słodyczy, czy słonych przekąsek tylko dzięki ciekawemu opakowaniu?
Te przykłady spontanicznych zakupów są spowodowane przez wyjątkowe opakowania produktowe, które same w sobie można potraktować jak produkt.
Zaprojektuj własne pudełka produktowe
Jeśli są Państwo zainteresowani zleceniem produkcji wyjątkowych opakowań produktowych prosimy o kontakt z firmą PortaArt.