Jak przenieść sklep do sieci w erze COVID-19?
Handel internetowy rozwija się z każdym rokiem. Dla wielu jest wygodniejszy ze względu na oszczędność czasu, dla innych możliwość szybkiego porównania cena a dla introwertyków największą zaletą jest brak konieczności kontaktu z ludźmi. Jak pokazały czasy pandemii sklepy internetowe również mogą podtrzymywać gospodarkę i indywidualne biznesy. Jak więc przenieść swój sklep do sieci i z czym wiąże się prowadzenie działalności e-commerce? Odpowiedzi szukaj w tym artykule!
Wybór domeny i serwera
Pierwszym krokiem jest wybranie domeny dla naszego sklepu. Powinna ona być jak najprostsza i zawierać nazwę sklepu lub nawiązywać do branży. By domena mogła zaistnieć w internecie potrzebny jest serwer. Wiele portali oferuje domeny w pakiecie z serwerem, warto jednak zwrócić uwagę na jego jakość. Jeśli traktujemy to bardziej jako test, to taki pakiet jesteśmy w stanie znaleźć już w cenie około 50 zł na rok. Wydaje się to niewiele i niestety też niewiele za to dostaniemy. Co prawda jest możliwe zrobienie sklepu/strony usługowej na tak tanim serwerze, ale nie działa on najlepszej jakości. Wpływa to na szybkość ładowania strony, co przekłada się na mniejszy prestiż naszej strony w oczach google.
Sama domena to koszt około 20 złotych za pierwszy rok, koszt przedłużenia zależy od wybranego hostingu. Trochę lepsze serwery znajdziemy już w cenie 150-200 zł za rok. Jeśli jesteśmy pewni, że chcemy się mocno zaangażować w sklep i mieć jak najlepsze wyniki jak najwcześniej powinniśmy wybrać serwer dedykowany. Niestety cena takiego serwera jest już znacznie większa i wynosi około 500 zł za miesiąc. Plusem jest to, że na takim serwerze można umieścić więcej niż jedną stronę – w przypadku małych stron może się ich zmieścić nawet pięćdziesiąt.
Założenie witryny
Jest to rzecz jednostkowo najdroższa podczas zakładania sklepu, ale również dzięki odpowiednim umiejętnością można wiele zaoszczędzić. Jeśli terminy CMS, HTML i CSS nie są Ci obce możesz pomyśleć nad zrobieniem witryny samemu. Wymaga to jednak wiele pracy i jeśli nie masz doświadczenia, to pierwsza wykonana samodzielnie strona będzie zawierała sporo błędów. Najprostszym, najbardziej intuicyjnym i najlepszym na początek narzędziem do tego jest WordPress. Jeśli miałeś doświadczenia z innym CMSem, jak np. Presta to znajomość środowiska będzie dużym atutem. Zlecenie wykonania sklepu internetowego zewnętrznej firmie to koszt od kilku tysięcy, w przypadku mało skomplikowanej strony, do kilkudziesięciu w przypadku rozbudowanego sklepu.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Niestety zaraz po stworzeniu sklepu internetowy nie będzie przynosił zysków – będzie po prostu niewidoczny dla klientów. Na jego widoczność wpływa wiele elementów, między innymi wspomniana wcześniej szybkość serwera i jakość wykonania strony. Jednak by naprawdę zaistnieć w internecie trzeba komuś za to zapłacić. Koszt tego przedsięwzięcia zależy od wielkości strony i konkurencji w danej tematyce. W niszowych tematach kwoty zwykle zaczynają się od tysiąca złotych miesięcznie i kwota ta potrafi urosnąć nawet dziesięciokrotnie w przypadku branż popularnych. Płacenie mniej jest wręcz ryzykowne, ponieważ jest duża szansa, że za mniejszą kwotę na stronie nie będzie robione nic lub nie przyniesie to żadnego efektu. Jeśli nie chcesz mieć opłat cyklicznych możesz zamówić audyt strony. Polega on na jednorazowym sprawdzeniu tego co na stronie jest do poprawienia pod względem widoczności. Taka usługa waha się w granicach 50-100 zł za kategorię sklepu.
Prowadzenie sklepu
Oprócz podatków i utrzymania witryny, największym kosztem sklepu internetowego są opakowania do wysyłki. Przydatna będzie współpraca z drukarnią opakowań, ponieważ spersonalizowane kartony dla e-commerce mają znaczny wpływ na zwiększenie rozpoznawalności naszego sklepu w przyszłości. Kupowanie opakowań w hurcie oszczędzi nam pieniędzy, a dobre relacje z drukarnią mogą skutkować dobrymi radami i rabatami na inne formy reklamy, takie jak ulotki, czy akcesoria do wyposażenia stoiska na targach.