Karton czy plastik — jaki rodzaj opakowania wybrać?
Odpowiednio dobrane opakowania produktowe stanowią segment udanej sprzedaży zarówno stacjonarnej, jak i internetowej. Niegdyś pełniły one wyłącznie funkcję użytkową, mającą za zadanie chronić produkt w transporcie. XXI wiek przyniósł jednak rewolucyjne zmiany i obecnie opakowania produktowe służą także do budowania pozytywnego wizerunku firmy, promowania oferowanych produktów i usług, oraz wzbudzania pozytywnych emocji wśród odbiorców. W jakie opakowania produktowe powinni zainwestować przedsiębiorcy? Podpowiadamy!
Opakowania plastikowe w roli głównej
Świat tonie w plastiku i nie ma co do tego wątpliwości. Tego typu materiał, choć jest wielokrotnego użytku, to trudności związane z jego utylizacją są naprawdę znaczące. Przykładowa torebka, tzw. jednorazówka wykonana z plastiku rozkłada się nawet przez 400 lat. To bardzo długo, a patrząc na skalę problemu, to można stwierdzić, że jest on dość poważny. Dlatego, jeśli nie zaczniemy wykorzystywać innych dostępnych na rynku materiałów, w tym opakowań kartonowych, to za kilka, lub kilkanaście lat problem ten może urosnąć do takiej rangi, że trudno będzie sobie z nim poradzić. Czy oznacza to, że musimy całkowicie rezygnować z opakowań plastikowych? Oczywiście, że nie! W dalszej części wpisu dowiesz się, dlaczego warto wybrać ekologiczne opakowanie z kartonu, oraz kiedy niezbędne okaże się opakowanie plastikowe.
Opakowania kartonowe — idealna alternatywa dla plastiku
Współczesny rynek opakowań produktowych dysponuje szeroką ofertą produktów dostosowaną do potrzeb różnych branż i ich konsumentów. Można zaopatrzyć się w opakowania kartonowe:
- ekskluzywne
- z okienkiem
- z magnetycznym zamknięciem
- uniwersalne
- spersonalizowane.
Opakowania ekskluzywne, to tzw. towar Premium, który jeszcze do niedawna skierowany był wyłącznie dla znanych i renomowanych marek kosmetycznych. Dziś w tego typu opakowanie może zaopatrzyć się każde przedsiębiorstwo. Ich cena nie jest tak wygórowana, jak mogłoby się wydawać, a odpowiednio przygotowany projekt z elegancko wyeksponowanym logo, czy ciekawą grafiką pozwoli zwiększyć renomę marki i przyciągnąć uwagę nowych odbiorców.
Kartonowe opakowania z okienkiem sprawdzają do kosmetyków, odzieży, alkoholi oraz zabawek. Transparentne okienko zamontowane w opakowaniu jeszcze przed rozpakowaniem produktu pozwala na ocenę jego jakości wykonania oraz wstępnej prezentacji.
Opakowania z zamknięciem magnetycznym wykonane z kartonu lub grubszej tektury mogą być nie tylko doskonałym wyborem do pakowania rzeczy o niestandardowych kształtach i wymiarach, ale co równie ważne, można je wykorzystać w późniejszym czasie do innych celów. Karton zamykany na magnes może służyć jako szkatułka na biżuterię, czy inne drobne gadżety.
W ofercie producenta ekologicznych opakowań kartonowych znajdują się także opakowania uniwersalne, czyli o standardowych wymiarach mogące służyć nie tylko do pakowania towarów, ale również przewożenia różnego rodzaju przedmiotów, np. podczas przeprowadzki.
Co warto podkreślić, każde kartonowe opakowanie można w dowolny sposób spersonalizować, po to, aby jeszcze bardziej trafiało w gusta klientów i kreowało pozytywne skojarzenia z firmą.
Wady i zalety opakowań kartonowych
Zarówno opakowania kartonowe, jak i plastikowe mają swoje wady i zalety. Do podstawowych zalet opakowań kartonowych należy zaliczyć fakt, że karton jest zdecydowanie bardziej przyjazny środowisku. Z jednej strony jest wielokrotnego użytku, z drugiej zaś łatwo poddaje się procesowi recyklingu. Z zużytego opakowania kartonowego można ponownie odzyskać włókna celulozowe, które zostaną ponownie wykorzystane do produkcji różnego rodzaju artykułów papierniczych.
Kolejną niepodważalną zaletą jest stosunkowo niska cena względem jakości, jaką oferują współczesne opakowania kartonowe. Karton nie jest drogim materiałem, a jego obróbka jest stosunkowo prosta, dzięki czemu zamówienie nawet większego nakładu opakowań z kartonu nie zrujnuje budżetu firmy.
Czy warto inwestować w plastikowe opakowania?
To pytanie z pewnością zadają sobie nie tylko miłośnicy ekologicznego stylu życia, ale także przedsiębiorcy oferujący produkty, dla których opakowania kartonowe niekoniecznie mogą okazać się dobrym rozwiązaniem. Mowa tu przede wszystkim o producentach towarów mokrych, takich jak napoje, jogurty, czy mleka. W tym przypadku opakowania z tworzywa sztucznego będą zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Pozwalają na szczelne zamknięcie produktu w plastikowej butelce, lub pojemniku, zmniejszając ryzyko dostania się do wnętrza szkodliwych substancji, czy bakterii.