Kolory w reklamie i marketingu

portaart.pl > Drukarnia  > Kolory w reklamie i marketingu
Kolory w reklamie i marketingu

Kolory w reklamie i marketingu

Pewnie nieraz i nie dwa słyszałeś, że wybór kolorów w działaniach promocyjnych i marketingowych nie powinien być przypadkowy. Ciężko się z tym nie zgodzić, ponieważ badania jednoznacznie potwierdzają, że kolory pełnią w marketingu kluczową rolę. Czerwony pobudza do działania, zielony z kolei uspokaja i pozwala się wyciszyć – to pewnie już wiesz. A jak na ludzki umysł wpływają pozostałe kolory? Jeśli prowadzisz własną firmę lub zajmujesz się projektowaniem materiałów graficznych i reklamowych powinieneś to wiedzieć. Dlatego zapraszamy do artykułu!

Czym jest i czym zajmuje się psychologia kolorów?

Czy gdyby kolory nie odgrywały znaczącej roli w kreowaniu naszych zachowań powstałby psychologia kolorów? Najpewniej nie. Tymczasem wszyscy badacze i naukowcy zgodnie przyznają, że kolory mają ogromne znaczenie w kreowaniu naszych zachowań, również tych zakupowych.

Jak to się odbywa? Na poziomie podświadomości. Kolory wprawiają nas w określony sposób – tworzą nastrój, budzą skojarzenia i wspomnienia, kreują określone postawy. Nie myślimy o tym na co dzień, te rzeczy po prostu się dzieją. Właśnie dlatego specjaliści od marketingu tak wnikliwie zagłębiają się w psychologię kolorów i zdobytą dzięki temu wiedzę przenoszą na działania marketingowe, promocyjne – na druk materiałów reklamowych i identyfikację wizualną marki.

Znaczenie kolorów w komunikacji marketingowej

Jak wpływają na nas poszczególne kolory? Jakie emocje w nas wywołują? Do jakich zachowań się przyczyniaj? Psychologia kolorów i teoria barw to bardzo szerokie dziedziny, jednak na potrzeby tego artykułu omówimy kilka najczęściej używanych w brandingu marek i reklamie kolorów.

Kolor żółty

Żółty kolor przyciąga naszą uwagę najszybciej ze wszystkich znanych kolorów. Co więcej, może on także budzić w nas niepokój – dlatego znaki ostrzegawcze są kolor żółtego.

Jednak barwa i nasycenie koloru żółtego znacząco wpływają na jego odbiór. W końcu żółty to również kolor ciepła, zabawy i optymizmu. W zależności od nasycenia żółty może więc być odebrany pozytywnie lub negatywnie, a w związku z tym prowokować do różnych zachowań.

Jednoznacznie jednak trzeba podkreślić, że kolor żółty mocno zapada w pamięć, a także… pobudza apetyt! Prawdopodobnie dlatego znajdziemy go w logo McDoland’s. Jakie inne marki korzystają również z tego koloru? IKEA i Biedronka.

Kolor czerwony

Aby ludzkie oko mogło przetworzyć kolor czerwony, potrzebuje sporo energii. To właśnie ten proces odpowiada za efekt pobudzenia i przyspieszenie metabolizmu, który to momentalnie przekłada się na naszą chęć do działania.

Czerwony przyciąga wzrok i budzi pożądanie. Dlatego większość napisów PROMOCJA, OKAZJA, SALE, TANIEJ zazwyczaj występuje właśnie w odcieniach czerwieni. Ta sama decyzja tyczy się internetu – przyciski CTA na stronach i sklepach internetowych również często przyjmują jaskrawe barwy.

Badania wykazują, że kolor czerwony najlepiej oddziałuje na tradycyjnych konsumentów, czyli takich, których na rynku mamy całkiem sporą ilość. Dlatego bardzo często korzystają z niego marki związane z napojami i żywnością, ubraniami czy samochodami sportowymi.

Jakie znane brandy zdecydowały się na kolor czerwony w swoim brandingu? Przede wszystkim Coca Cola, H&M, Colgate czy Levi’s.

 Kolor pomarańczowy

To także kolor należący do jaskrawych – tak, jak czerwień i żółć. Jednak nie wyzwala on aż tak silnych emocji. Również pobudza, jednak nieco w mniejszym stopniu.

Pomarańcz ma z kolei silny związek z witalnością, młodością oraz świetną zabawą. Powstaje z połączenia czerwieni i koloru żółtego, a więc musi w sobie łączyć cechy energii i radości.

Należy zapamiętać, że pomarańczowy to jeden z głównych kolorów, które wpływają na zwiększony apetyt – dlatego to właśnie ten kolor jest często wykorzystywany przy degustacjach oraz w reklamach produktów spożywczych.  

Jakie znane marki korzystają z pomarańczu? Pyszne.pl, Fanta, Allegro oraz CCC.

Kolor niebieski

Choć większość osób traktuje kolor niebieski dość neutralnie, nie oznacza to, że nie budzi on w nas żadnych emocji. Niebieski to przede wszystkim odcień, który zwiększa zaufanie, kojarzy się z wiedzą i dojrzałością. Przywodzi na myśl świeżość i czystość.

Właśnie dlatego kolor niebieski często używany jest przez marki, którym zależy na zdobyciu zaufania klientów czy takie, które zajmują się dbaniem o bezpieczeństwo. Niebieski szybko odnajdziemy w logo firmy Nivea, PZU czy nawet Facebooka! Oczywiście to tylko kilka z podstawowych barw, które wypływają na decyzje zakupowe klientów. Trzeba jednak wiedzieć, że nie same kolory kształtują określone zachowania – ważne jest również otoczenie oraz konkretne łączenie ze sobą odpowiednich barw. Właśnie dlatego identyfikacja wizualnamarki i druk materiałów reklamowych warto pozostawić specjalistom. Profesjonalne studio graficzne świetnie poradzi sobie z projektowaniem – logo firmy, Key Visual i materiały reklamowe będą przyciągać wzrok i wywoływać odpowiednie emocje!