Najważniejsze pojęcia związane z poligrafią

portaart.pl > Drukarnia  > Najważniejsze pojęcia związane z poligrafią
Najważniejsze pojęcia związane z poligrafią

Najważniejsze pojęcia związane z poligrafią

Chcesz wydrukować ulotki reklamowe? Przygotowujesz nową kampanię promocyjną i potrzebujesz banneru reklamowego? Stoisz przed zaprojektowaniem opakowań produktowych? W tym celu wybierasz się do profesjonalnej drukarni i nagle słyszysz – gramatura papieru, rozdzielczość obrazu, CMYK, RGB, grafika wektorowa, czcionka, font, bigowanie, laminowanie… Wtedy zdajesz sobie sprawę, że nie znasz podstawowych pojęć poligraficznych! Aby ułatwić Ci dokonywanie szybkich i skutecznych wyborów w przyszłości, postanowiliśmy przygotować mały słownik pojęć poligraficznych – zapraszamy do artykułu.

Słowniczek pojęć poligraficznych

Druk na zamówienie nie może mieć przed Tobą tajemnic! Dlatego przygotowaliśmy mini-słownik podstawowych pojęć związanych z poligrafią.

·         Gramatura papieru – to masa wyrobu papierniczego o powierzchni 1m2, wyrażona w gramach. Im większa gramatura, tym arkusz jest cięższy.

·         Rozdzielczość obrazu – to liczba punktów/pikseli, która przypada na określoną jednostkę powierzchni. Im większa ilość punktów/pikseli, tym lepsza jakość obrazu. Warto wiedzieć, że druk materiałów reklamowych opiera się na plikach, w których rozdzielczość obrazu wynosi nie mniej niż 300 dpi.

·         Spad – to nic innego niż pole druku, które wychodzi poza obszar publikacji i jest przeznaczone do obcięcia w procesach introligatorskich. Dzięki zastosowaniu spadów obszar druku dochodzi do samej krawędzi arkusza.

·         Łam – to uformowany wątek tekstu w obrębie kolumny.

·         CMYK – to przestrzeń barw, na którą składają się cztery podstawowe farby drukarskie:

  • C – cyjan (niebieski),
  • M – magenta (purpurowy),
  • Y – yellow (żółty),
  • K – black (czarny).

Pozostałe barwy uzyskuje się łącząc wymienione wyżej cztery podstawowe kolory w określonych proporcjach od 0% do 100%.

·         RGB – to przestrzeń barw, która odnosi się do właściwości odbiorczych ludzkiego oka i która jest opisywana współrzędnymi RGB:

  •  R – red (czerwony),
  • G – green (zielony),
  • B – blue (niebieski).

Wrażenie widzenia dowolnej barwy uzyskuje się przez mieszanie trzech wiązek światła w ustalonych proporcjach. Model RGB wykorzystywany jest w urządzeniach wyświetlających obraz, takich jak monitory, aparaty cyfrowe, skanery czy telewizory.

·         Grafika wektorowa – to sposób zapisu obrazu oparty na matematycznych równaniach, który zachowuje wszystkie informacje o liniach i krzywych tworzących kształty, położenie i barwę obiektów. Dzięki grafice wektorowej możemy dowolnie skalować obraz bez utraty jego jakości.

·         Czcionka – to rodzaj metalowego lub drewnianego nośnika pojedynczych znaków pisma drukarskiego, które służą do przenoszenia obrazu na określoną płaszczyznę, np. papier.

·         Font – to zestaw czcionek o określonych cechach i kształtach, zapisany w postaci elektronicznej.

·         Krojenie – to podział produktów poligraficznych, który odbywa się za pomocą odpowiednio ukształtowanego narzędzia – noża lub gilotyny. Krojenie dzieli produkt na części, nie pozostawiając rozdrobnionych cząstek materiału.

·         Cięcie – cięcie produktu poligraficznego odbywa się za pomocą odpowiednich narzędzi tnących – pił lub frezów. Wskutek cięcia powstają ubytki materiału w postaci pyłu lub skrawków.

·         Bigowanie – to proces, który polega na precyzyjnym wykonaniu nagniecenia na materiale, które ma za zadanie ułatwić zginanie materiału w określonym miejscu.

·         Laminowanie – to proces, który polega na pokrywaniu powierzchni materiału laminatem, dzięki czemu materiał zyskuje dodatkową odporność np. na wilgoć czy na czynniki mechaniczne lub po prostu dla uzyskania efektów dekoracyjnych.

·         Foliowanie – to z kolei określony rodzaj laminowania, który polega na przykryciu powierzchni materiału warstwą folii z tworzyw sztucznych. Dzięki temu materiał taki zyskuje m.in. sztywność, odporność na uszkodzenia mechaniczne czy na działanie promieni UV.Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże Ci przy najbliższej wizycie w drukarni. Druk materiałów reklamowych to bardzo ważny element strategii każdej firmy, dlatego dobrze znać podstawowe pojęcia związane z poligrafią. Teraz, decydując się na druk na papierze bądź druk na opakowaniach firmowych, szybko uzgodnisz wszystkie szczegóły Twojego zamówienia w drukarni.