Płyty dibond i ich zastosowanie w reklamowanie firm
Czynniki atmosferyczne często odgrywają duże znaczenie w planowaniu rozmieszczenia reklamy internetowej na powierzchniach otwartych. Wytrzymałość reklam ma duże znaczenie zwłaszcza kiedy idzie się im mierzyć z wysokimi lub skrajnie niskimi temperaturami. W dobie rozwoju technologicznego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom reklamodawcom, producenci prześcigają się w wykorzystywaniu coraz to lepszych materiałów. Niska masa, wysoka sztywność, niesamowita trwałość w połączeniu z odpornością na tzw. czynniki zewnętrzne – to tylko niektóre z cech, wyróżniających tzw. płyty dibond. To o nich będzie ten artykuł.
Geneza płyt dibond
Jeśli chcemy poznać historię płyt dibond powinniśmy cofnąć się do lat 60`tych ubiegłego wieku. Według powszechnie dostępnych informacji za wynalazców dibondu uważa się niemieckiego giganta chemicznego BASF. Pod tym tajemniczym szyldem kryje się nazwa Badische Anilin und Soda Fabrik, potężna niemiecka firma z siedzibą w Ludwigshafen nad Renem.
Dibond został zarejestrowanym znakiem towarowym tzw. komponentu ACP ( jako aluminiowy panel kompozytowy). Patent ten należał do niemieckiej firmy, aż do 1991 roku, a więc przez 27 lat, dopiero później jego produkcją mogły zająć się inne firmy chemiczne.
BASF przez ten czas unowocześniło swój produkt. Pierwotny dibond powstał poprzez połączenie niezwykle cienkich blach wykonanych z aluminium z warstwą polietylenu. Tak nietypowe na te czasy połączenie pozwoliło stworzyć całkowicie jednolitą płytę warstwową o ciekawych właściwościach – wysokiej sztywności, przy jednoczesnym zachowaniu niskiej masy. Siłą rzeczy, takie właściwości materiału musiały otworzyć nowe możliwości technologiczne.
Zastosowanie płyt dibond
Nie ulega wątpliwości, że płyty dibond mają szerokie spektrum zastosowania. Pierwszym z brzegu przykładem może być budownictwo, a konkretniej wysokie budynki. Płyty dibondowe znalazły zastosowanie w drapaczach chmur, ze względu na to, że są materiałami ognioodpornymi. Z czasem zaczęto stosować je jako elementy ścian, sufitu czy nawet elewacji. Dibond stosowany jest na szeroką skalę przy produkcji hal przemysłowych i sportowych czy stadionów.
Budownictwo to nie jedyny segment, w którym dibond znalazł zastosowanie. Reklama jest tego najlepszym przykładem. Druk na płytach dibondowych otworzył całkiem nowe możliwości w zakresie marketingu. Zastosowanie dibondu w reklamie widzimy na codzień, choć rzadko zdajemy sobie z tego sprawę. Popularne potykacze, kasetony, szyldy reklamowe, wszelkiej maści reklamy iluminowane – to wszystko powstaje obecnie z udziałem tego uniwersalnego tworzywa.
Zalety płyt dibond
Materiał kompozytowy, o którym piszemy w tym artykule posiada szereg istotnych zalet, które w dobie funkcjonowania obecnej gospodarki są niezwykle cenne. Pierwsza z zalet dibondu to jego szerokie zastosowanie. Wynika ono z niskiej masy, świetnych parametrów jeżeli chodzi o sztywność materiału, a także temu, że jest on odporny na uszkodzenia mechaniczne. Ponadto płyty dibondowe są odporne na nieprzyjazne warunki atmosferyczne – zarówno wysokie jak i niskie temperatury (przypominamy, że są ognioodporne). Co więcej jest to jeden z tych materiałów, który doskonale nadaje się do obróbki termicznej. Możemy go ciąć, frezować, wiercić, kleić czy giąć – w tym tkwi właśnie sekret jego uniwersalności. Dibond to idealny materiał do druku, co potwierdza jego zastosowanie w reklamie m.in kasetonach lub literach 3D. Zaletą jest także kolorystyka, możliwość zastosowania wielobarwnych frontów. Z uwagi na fakt braku jednolitej struktury płyty dibondowe mogą mieć także uniwersalną, mocno zróżnicowaną wagę.
Nie ulega wątpliwości, że płyty dibondowe to materiał przyszłościowy, który jest i będzie wykorzystywany na coraz większą skalę, także że względu na konkurencyjne koszty.