Projektowanie opakowań w pigułce

portaart.pl > Drukarnia  > Projektowanie opakowań w pigułce
Jak Dobrze Zaprojektować Opakowanie Produktowe? zdjęcie nr 1

Projektowanie opakowań w pigułce

Dobrze zaprojektowane opakowanie powinno być nie tylko estetycznie wykonane, ale również odpowiednio wytrzymałe. Istotną rolę odgrywają tutaj nie tylko materiały, kształty i rozmiary, a również oryginalny design, który ma przykuwać uwagę, ale jednocześnie nie przytłaczać. W tym artykule znajdziesz przydatne informacje, które pomogą Ci zaprojektować opakowanie idealne. Zaczynajmy!

Jak dobrze zaprojektować opakowanie produktowe?

Materiały – od tego wszystko się zaczyna. Wybór odpowiedniego materiału do produkcji opakowania ma ogromne znaczenie, ponieważ to on decyduje o jego trwałości i wytrzymałości. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań związanych nie tylko z niskimi kosztami produkcji, ale również jakością i funkcjonalnością użytkowania są opakowania kartonowe. Na taki krok decyduje się coraz więcej branż spożywczych, odzieżowych, kosmetycznych, farmaceutycznych, a także przemysłowych. Za najtrwalszy materiał w produkcji opakowań uznawana jest tektura falista. W zależności od przeznaczenia opakowania i wymaganego poziomu wytrzymałości można zdecydować się na:

  • tekturę falistą dwuwarstwową
  • tekturę falistą trójwarstwową
  • tekturę falistą pięciowarstwową
  • tekturę falistą siedmiowarstwową.

I choć nadal wiele firm zarówno w Polsce, jak i na świecie preferuje opakowania plastikowe, to zmiany świadomości konsumenckiej związane z działaniami proekologicznymi sprawiają, że klienci coraz bardziej zwracają uwagę na to, czy opakowanie, w które zapakowany jest produkt, może być poddane procesowi recyklingu.

Konstrukcja ma znaczenie

W przypadku opakowań kartonowych dobrze zaprojektowana konstrukcja znacząco podnosi walory estetyczne produktu oraz wpływa na jego funkcjonalność. Dobrym sposobem jest zaprojektowanie pudełka kartonowego, które może być ponownie wykorzystane.

Dobrze przemyślana konstrukcja kartonu sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. W przypadku kartonów fasonowych – wykrojnikowych można zdecydować się na różne formy zamknięcia:

  • kartony samoskładające się,
  • kartony zamykane bez dodatkowych materiałów łączących,
  • kartony łączone jednopunktowo.

Łatwość zamknięcia, która nie wymaga użycia dodatkowych zszywek, taśm, czy kleju sprawia, że takie opakowanie kartonowe zyskuje w oczach konsumentów.

Design opakowania

Design opakowania to bardzo obszerny dział, na który moglibyśmy poświęcić osobny temat. W skrócie jednak postaramy się przedstawić jego najważniejsze aspekty, które pozwolą zapewnić maksymalne dopasowanie do swojego produktu.

Już samo pojęcie designu można rozumieć na wiele sposobów. Dlatego dobrze jest spojrzeć na nie z różnej perspektywy:

  • projektowania grafiki oraz komunikacji wizualnej;
  • produkcji oraz materiału;
  • punktu widzenia marketingu;
  • historii oraz wywoływania emocji.

Każdy z wymienionych czynników dotyczy projektu wizualnego, który ma kluczowy wpływ na to, jak produkt zostanie odebrany przez potencjalnych konsumentów.

Projekt graficzny opakowania

Projekt graficzny opakowania w dużej mierze odpowiada za wizualną komunikację, która ma na celu budowanie świadomości marki wśród potencjalnych odbiorców. Dobrze zaprojektowane opakowanie kartonowe staje się zatem skutecznym narzędziem do przykucia uwagi, ale również zapewnienia podstawowych informacji o produkcie, lub marce. Co ważne design opakowania powinien wywoływać pewne emocje wśród konsumentów. Można tutaj posłużyć się nieszablonowym kształtem, kolorem lub innymi dodatkami, które sprawią, że cała oprawa produktu zostanie zapamiętana na dłużej.

Inspirujące style

Opakowanie kartonowe poprzez swój indywidualny styl i charakter pozwala wyrazić to co marka lub produkt ma do zaoferowania. Można tutaj użyć własnej wyobraźni lub posłużyć się kilkoma mniej, lub bardziej znanymi propozycjami stylu. Oto kilka prostych podpowiedzi:

  • opakowania minimalistyczne
  • opakowania inspirowane stylem vintage
  • opakowania w stylu rustykalnym
  • opakowania nowoczesne
  • opakowania glamour/luksusowe
  • opakowania nawiązujące do kultury lub folkloru
  • opakowania monochromatyczne
  • opakowania z abstrakcyjnym designem.

Niewątpliwie kluczem do sukcesu w projektowaniu opakowań kartonowych jest połączenie wszystkich wspomnianych elementów, czyli dobrej jakości materiału, solidnej i funkcjonalnej konstrukcji oraz odpowiedniego designu.

Jeśli w dalszym ciągu masz problem z zaprojektowaniem opakowania dla swojej firmy, polecamy skorzystać z usług drukarni PortaArt z Poznania. Nasz dział graficzny po ustaleniu wszelkich szczegółów stworzy dla Ciebie indywidualny projekt opakowania. Ogromne doświadczenie oraz nowoczesny park maszynowy dają nam nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o projektowanie i produkcję opakowań kartonowych.