Projektowanie wizytówek – 5 najczęstszych błędów
Jeśli szukasz wskazówek dotyczących projektowania wizytówek ten artykuł jest dla Ciebie! Opisaliśmy w nim pięć najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przygotowywania projektów wizytówek. Mamy nadzieję, że lektura tekstu pozwoli Ci ich uniknąć i zaprojektować wizytówkę najwyższej jakości!
Wizytówka jako element promocji
Trudno wyobrazić sobie bez nich prowadzenie biznesu. Są źródłem informacji o firmie, pomagają budować reputację, są oznaką uprzejmości i szacunku. Wizytówki, bo to o nich mowa, są niezastąpionym atrybutem wszystkich przedsiębiorców i trudno obejść się bez nich na spotkaniu biznesowym.Choć wizytówka to tylko niewielki kartonik, bardzo wiele mówi o właścicielu i pomaga kreować opinię o przedsiębiorstwie, które prowadzi. Dlatego też nie warto traktować projektu wizytówki po macoszemu, lecz przeciwnie, należy poświęcić mu należytą uwagę tak, aby gotowa wizytówka prezentowała się profesjonalnie i atrakcyjnie wizualnie.
1. Źle dobrana kolorystyka
Umiejętny dobór kolorów jest niezwykle ważny i w znaczącym stopniu wpływa na odbiór wizytówki. Zarówno przygotowanie biało-czarnego, ponurego projektu wizytówki, jak i zbyt duża wielobarwność mogą być źle postrzegane przez odbiorców i niekorzystnie wpływać na wizerunek przedsiębiorstwa. Warto również pamiętać o dopasowaniu kolorystyki do działalności firmy. Projektując wizytówkę dla kancelarii adwokackiej, poradni lekarskiej, biura geodezyjnego i innych przedsiębiorstw, od których wymaga się rzetelności, sumienności i powagi najlepiej zdecydować się na stonowane barwy, np. granat, butelkową zieleń, biel lub bordo. Z kolei przygotowując projekt wizytówki przedszkola, przedsiębiorstwa organizującego eventy, biura projektowego, itp. można pozwolić sobie na większą dowolność i nieco zaszaleć z różnorodnością i nasyceniem barw.
2. Zbyt dużo informacji
Wizytówka to niewielki skrawek papieru, dlatego nie należy przesadzać z ilością informacji, jakie się na niej znajdują. Nazwa firmy, dane kontaktowe i adres w zupełności wystarczą. Projektując wizytówkę najlepiej zrezygnować ze zbędnych opisów i haseł reklamowych, które wprowadzałyby wyłącznie zbędny chaos i nieczytelność.
3. Brak istotnych informacji
Nim oddamy projekt wizytówki do druku koniecznie trzeba się upewnić, że znajdują się na niej podstawowe informacje, tj. imię i nazwisko przedstawiciela firmy, telefon, adres e-mail i ewentualnie adres siedziby firmy. Wizytówka to przede wszystkim karta informacyjna, która ma pomóc kontrahentowi skontaktować się z firmą. Nie należy więc popadać w zbędny przesadyzm i na siłę starać się zachować minimalistyczny design.
4. Brak spadów
Projektując wizytówki wiele osób zapomina o tzw. spadach, czyli obszarze znajdującym się poza planowanym rozmiarem wydruku, a to duży błąd. Wszystkie kompozycje graficzne znajdujące się na wizytówce należy wyprowadzić poza linię spadu, tak aby podczas późniejszego wycinania wizytówek uniknąć ewentualnej białej ramki. Zasada ta dotyczy nie tylko wizytówek, lecz także ulotek i innych materiałów marketingowych.
5. Nieodpowiednie przygotowanie do druku
Wydruk wizytówek jest nieodłącznym elementem ich tworzenia, co koniecznie trzeba mieć na uwadze na etapie projektowania. Nieuwzględnienie takich aspektów jak ograniczenia maszyn wykorzystywanych do drukowania, umieszczenie ważnych elementów zbyt blisko krawędzi czy choćby wspomniane już wcześniej zapominanie o spadach mogą sprawić, że gotowe wizytówki będą wyglądać nieestetycznie.
Niezwykle często pojawiającym się błędem związanym z drukowaniem wizytówek jest nieodpowiednio dobrana kolorystyka. W fazie projektowania często wykorzystuje się paletę RGB, natomiast drukarnie korzystają z palet CMYK. Choć w wielu drukarniach kolory automatycznie są konwertowane do odpowiedniego formatu, nie jest to regułą, przez co niechcący można otrzymać wydruk niezgodny z zamysłem projektanta.