Baner reklamowy – gdzie go wywiesić, by być widocznym?
O tym, jak istotny jest udział reklamy w biznesie, można by mówić godzinami. Jej rola jest bowiem nieoceniona i z pewnością przekonali się o tym Ci przedsiębiorcy, którzy jakiekolwiek działania marketingowe uznali za zbędne. Trudno jest zadbać o stały przypływ klientów, w sytuacji kiedy firma jest całkowicie niewidoczna. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na rozmaite formy reklamy zewnętrznej. Jedną z nich jest reklama wielkoformatowa, wśród której wyróżnić należy banery reklamowe.
Co to jest baner reklamowy?
Banery reklamowe spotykamy niemal na każdym kroku. Najprościej rzecz ujmując, jest to tablica reklamowa lub plakat najczęściej produkowany z podobnego rodzaju materiałów. Druk banerów odbywa się przy użyciu specjalistycznej maszyny ploterowej. Jego cechą charakterystyczną jest duża powierzchnia zadrukowana – od kilku do nawet kilkunastu metrów wysokości. Ze względu na maksymalną szerokość druku wyróżnia się trzy rodzaje ploterów:
- o szerokości 160 cm,
- o szerokości 320 cm,
- o szerokości 500 cm.
Druk banerów reklamowych – na czym polega?
Współczesny proces produkcji banerów reklamowych jest bardzo mocno zautomatyzowany. Oczywiście przebiega on pod okiem wykwalifikowanego pracownika drukarni, jednak zdecydowaną większość pracy wykonują tutaj maszyny.
Proces druku banerów rozpoczyna się od włączenia maszyny, czyli plotera oraz zamontowania rolki podłoża. Banery reklamowe z reguły wykorzystywane są w reklamie outdoorowej, dlatego też w ich produkcji najlepiej sprawdza się druk na tworzywach sztucznych, wykazujących wysoką odporność na zmienne warunki atmosferyczne. Po rozpoczęciu pracy głowica plotera porusza się regularnie w prawo oraz w lewo, rozprowadzając tusz. Jednocześnie zadrukowany baner wysuwa się spod głowicy tak, jak paragon z kasy fiskalnej.
Kiedy cały wzór graficzny zostanie naniesiony na materiał, maszyna lub drukarz odcina podłożę. Kolejnym etapem produkcji jest odpowiednie przygotowanie baneru do montażu. Brzegi podłoża zgrzewa się celem wzmocnienia. Na zastygłym zgrzewie wykonuje się otwory wypełnione metalowymi obrączkami, które w przyszłości pozwolą przymocować baner do pionowej powierzchni.
W jakich miejscach można wywieszać banery reklamowe?
Odpowiadając na to pytanie, nie sposób nie wspomnieć, że wywieszenie banerów reklamowych regulowane jest przepisami prawa. Należy zatem pamiętać o kilku kwestiach:
- Zwróć uwagę na to, do kogo należy teren, na którym chcesz powiesić baner – jeśli jest to Twoja prywatna posesja lub posesja Twojej firmy problem z ubieganiem się o pozwolenie całkowicie znika. Jeśli jednak upatrzyłeś sobie miejsce na fasadzie innego budynku lub płocie, wówczas koniecznym jest skontaktowanie się z właścicielem i uzyskaniem od niego pozwolenia na wykorzystanie tej przestrzeni. Jedyną słuszną praktyką jest spisanie umowy cywilnoprawnej o wynajem konkretnej powierzchni.
- Na fasadzie budynku, czy jako osobna konstrukcja? – kwestie związane z wywieszeniem baneru reguluje również prawo budowlane. Zgodnie z prawem ustawienie nowej, oddzielnej konstrukcji – stelaża, może wymagać pozwolenia na budowę. Sytuacja ta nie dotyczy przypadków, kiedy baner zawiśnie na płocie lub fasadzie budynków.
Podsumowując: banery reklamowe mogą być wywieszane na fasadach budynków, np. bloków, wieżowców, domów, ale także mostach, płotach, w tunelach oraz na wielu innych płaskich powierzchniach. Co więcej, baner reklamowy można także zawiesić w dowolnym miejscu, np. przy drodze o dużym natężeniu ruchu, czy na innych terenach miejskich – należy jednak pamiętać, że postawienie stelaża, na którym zawiśnie baner reklamowy, wymaga zgody na jego budowę. W celu jej uzyskania należy udać się do najbliższego starostwa.