FAQ

portaart.pl > FAQ
FAQ - Gry Planszowe

Czy aby wyprodukować grę muszę posiadać opracowanie graficzne?

Tak. Zamówienia realizujemy z wykorzystaniem otrzymanego materiału graficznego. Nie przygotowujemy szat graficznych gier.

 

Czy produkujecie Państwo gry na prezent i pojedyncze egzemplarze? Jakie jest minimum produkcyjne?

Zajmujemy się produkcją gier oraz ich elementów już od jednej sztuki, zatem nie posiadamy minimum produkcyjnego. Od nakładu zależy jednak technologia wykonania. Nakłady do 10 sztuk wykonujemy metodami typowymi dla produkcji prototypów.

 

Czy prototyp może być takiej samej jakości jak gra z produkcji seryjnej?

Może. Nawet pojedynczy prototyp możemy wyprodukować w technologii stosowanej w produkcji masowej. Wiąże się to jednak z wysokimi kosztami. Dlatego, aby cena prototypów była atrakcyjniejsza, zazwyczaj wytwarza się je innymi metodami (wydruk UV bądź solwentowy, elementy wycinane ploterem CNC) niż gry produkcji seryjnej (wydruk offsetowy, elementy sztancowane).

 

Jakie informacje należy przekazać, aby otrzymać ofertę?

Niezbędne informacje, które musimy otrzymać, żeby przygotować wycenę, to:

  • lista elementów (kart, pionków itd.) składających się na egzemplarz gry,
  • rozmiary tych elementów i ich ilości,
  • nakład, który Państwa interesuje.

 

Czy posiadają Państwo gotowe szablony do gier planszowych, na przykład Chińczyka?

Nie. Produkujemy gry wyłącznie z plików graficznych otrzymywanych od klientów.

 

Czy mają Państwo możliwość wykorzystania mechaniki gry bądź grafik z poprzednich zleceń?

Nie. Wszystkie otrzymywane przez nas projekty i pliki są chronione prawami autorskimi i nie możemy ich ponownie wykorzystywać na zlecenie innych zamawiających.

 

Co można zrobić, żeby cena jednostkowa za grę była atrakcyjniejsza?

Jednym z ważniejszych źródeł dodatkowych kosztów jest konieczność przygotowania nowych wykrojników pod niepowtarzalne, autorskie projekty. Koszty te można zredukować, a nawet zupełnie zniwelować, dostosowując projekt do narzędzi, które już posiadamy.

Projektując arkusze graficzne, warto unikać marnowania przestrzeni, żeby wydruk był jak najbardziej ekonomiczny.

 

Przez zamówieniem chciałbym/chciałabym się zapoznać produkowanymi przez Państwa elementami.

Dla zapoznania się z jakością naszych realizacji zachęcamy do indywidualnego spotkania. Oferujemy również wysyłkę próbek elementów naszej produkcji.

 

Czy przed wydrukiem otrzymam proof?

Na życzenie klienta za dodatkową opłatą dla sprawdzenia kolorów mamy możliwość przygotowania proofu cyfrowego. Taki wydruk próbny nie jest wykonywany na materiale docelowym, lecz na dedykowanym materiale proofowym.

 

Czy po złożonym zamówieniu otrzymam siatki wykrojników, aby umieścić na nich grafiki?

Tak. Po otrzymaniu zmówienia od klienta przesyłamy niezbędne siatki oraz informacje dotyczące przygotowania plików graficznych.

 

Jak złożyć u Państwa zamówienie?

Zamówienie należy złożyć w wiadomości mailowej. Powinno zawierać następujące informacje:

  • Numer wybranej oferty z nakładem oraz ceną.
  • Wybrane wykończenie opakowania. W przypadku pudełka potrzebujemy na przykład informacji, czy ma być pokryte folią matową, czy błyszczącą.
  • Kolor elementów dodatkowych, takich jak pionki itp.
  • Dane niezbędne do wystawienia faktury proforma.
  • Dane teleadresowe do wysyłki.

Na życzenie klienta możemy również podpisać umowę.

 

Jakie macie Państwo terminy realizacji?

Termin realizacji prototypów: 6-10 dni roboczych.
Termin realizacji serii do 2000 egzemplarzy: 15-26 dni roboczych.
Termin realizacji serii powyżej 2000 egzemplarzy: do ustalenia.

Termin realizacji jest liczony od dnia akceptacji grafiki i uregulowania proformy. Dokładny czas realizacji zależy od aktualnego obłożenia produkcyjnego, zatem warto ustalić go indywidualnie.

 

Czy posiadają Państwo alternatywę dla elementów plastikowych?

Tak – mamy w ofercie gamę elementów drewnianych (katalog).

Elementy takie jak karty czy pionki możemy pakować w torebki papierowe i materiałowe.

 

Czy produkowane przez Państwa gry posiadają certyfikat CE?

Zajmujemy się tylko produkcją. Zdobycie wszelkich certyfikatów i atestów leży po stronie wydawcy, czyli klienta. Z naszej strony możemy udostępnić karty charakterystyki i atesty materiałów, które wykorzystujemy.

FAQ - Puzzle na zamówienie

Jakie rodzaje puzzli produkuje firma PortaArt?

Produkujemy puzzle tradycyjne, puzzle z PCW (megapuzzle) oraz puzzle przesuwane.

 

Czy wykonujecie tradycyjne puzzle indywidualne?

Nie, najkrótsza seria puzzli tradycyjnych to 50 kompletów.

 

Czy puzzle tradycyjne można kupić bez pudełka?

Tak, oferujemy puzzle w standardowych woreczkach foliowych oraz w woreczkach zaprojektowanych wg wymagań klienta: bawełnianych, lnianych, papierowych, z nadrukami itp.

 

Jakie rodzaje pudełek są dostępne?

Oferujemy jednoczęściowe pudełka z kartonu lub mikrofali, klasyczne pudełka dwuczęściowe oklejane z tektury litej oraz pudełka z zamknięciem magnetycznym.

 

Jak poznać cenę puzzli?

Aby poznać cenę puzzli, należy wysłać maila na adres biuro@puzzlereklamowe.pl z określeniem typu puzzli, ich rozmiaru, liczby elementów, rodzaju opakowania i wielkości nakładu (może być podany zakres, np. 100–500). Najczęściej w terminie 2 dni roboczych wysyłamy ofertę cenową wraz ze specyfikacją materiałową.

 

Jaki jest standardowy okres realizacji?

Termin realizacji jest zależny od wielkości i nakładu puzzli oraz aktualnego obłożenia produkcji. Dla serii do 1000 kompletów (puzzle w pudełku) wynosi od 10 do 16 dni roboczych. Dla większych nakładów termin jest ustalany indywidualne. Produkcja puzzli z PCW trwa do 16 dni roboczych, a puzzli przesuwnych około 20 dni roboczych.

 

Jak przygotować pliki do produkcji?

Po przyjęciu zamówienia przesyłamy klientowi siatki, na których należy umieścić grafiki. Akceptujemy pliki w formatach .pdf lub .ai, przestrzeń CMYK, rozdzielczość 300 dpi lub wektory.

 

Jakie wielkości są oferowane dla puzzli z PCW?

Całkowity rozmiar układanki jest praktycznie nieograniczony. Poszczególne jej elementy mogą być wycinane indywidualnie i łączone w dowolne kombinacje. Największe wykonane przez nas puzzle miały rozmiar 8 na 5 metrów.

 

Jakie wielkości są oferowane dla puzzli przesuwnych?

Puzzle przesuwne posiadają elementy kwadratowe lub prostokątne. Wymiary elementów mieszczą się w zakresie od 12 do 30 cm. Największy dopuszczalny konstrukcyjnie rozmiar układanki to 120 x 100 cm.

 

Czy puzzle przesuwne możemy zawiesić na ścianie?

Nie, puzzle muszą być ułożone płasko. Największy kąt nachylenia do podłoża wynosi 25 stopni. Zwiększanie tego nachylenia (układanie bardziej pionowo) powoduje utrudnienia w przesuwaniu elementów, które naciskają na siebie własnym ciężarem.

 

Jak zamocować puzzle przesuwne?

Aby ułatwić mocowanie/ustawianie puzzli przesuwnych oferujemy skręcany czteroelementowy stelaż. Pozwala on na ułożenie przedniej krawędzi ramy na wysokości 80 cm i zachowanie pochylenia 25 stopni do płaszczyzny podłogi. Na specjalne życzenie wykonujemy stelaże o regulowanej wysokości (np. dla dzieci).

 

Czy puzzle przesuwne mogą mieć wymienną grafikę?

Tak. Na życzenie klienta wykonujemy dodatkowe komplety elementów przesuwnych. Konstrukcja ramy umożliwia klientowi bezproblemową wymianę zawartości. Czas wymiany: około 15 minut.

 

Czy istnieją standardowe rozmiary puzzli tradycyjnych?

Tak. Staramy się, aby standardowe rozmiary były zbliżone do formatów serii A: A6, A5, A4, A3, A2 i A1. Oczywiście ze względów technicznych są to wymiary przybliżone.

 

Czy cena puzzli tradycyjnych w danym formacie zależy od liczby elementów?

Nie, liczba elementów to tylko kwestia użycia innego narzędzia. Wkład pracy i ilość wykorzystanego materiału są identyczne. Dlatego, na przykład, puzzle A4/30 i A4+/165 są w tej samej cenie (zakładając, oczywiście, identyczny nakład).

 

Czy cena puzzli tradycyjnych zależy od liczby grafik?

W zasadzie tak. Zależy to jednak od konkretnego układu grafik na arkuszu puzzli i arkuszu pudełka. Jeśli na arkuszu drukarskim mieszczą się nam 4 puzzle A4 i 4 pudełka kartonowe jednoczęściowe to wydruk kilku grafik nie zmienia ceny produktu. Przykładowo, produkując 1000 kompletów puzzli A4 w kartonowym pudełku możemy w tej samej cenie zaoferować 1000 kompletów z jedną grafiką, 2x po 500 kompletów z dwoma różnymi grafikami lub 4x po 250 kompletów z czterema różnymi grafikami. Niestety, dla puzzli o formatach powyżej A3 takie możliwości stają się niedostępne.

 

Jak są pakowane i transportowane puzzle?

Puzzle tradycyjne pakujemy do kartonów zbiorczych i wysyłamy pojedynczo lub na paletach. Puzzle z PCW najczęściej są pakowane we folię bąbelkową i stretch. Duże elementy są wysyłane na paletach. Puzzle przesuwne są pakowane w poliuretanowe obrzeża, folię bąbelkową i stretch. Taki sposób pakowania umożliwia wysyłanie ich jako niezależne przesyłki.

 

Jakie są koszty transportu?

Wszystkie koszty opakowań zbiorczych, pakowania i transportu są zawarte w ofercie. Przykładowo, jeśli podana cena kompletu puzzli tradycyjnych wynosi 18,00 PLN, to jest w niej zawarty również koszt dostarczenia produktu pod jeden wskazany przez klienta adres w kraju.

FAQ - Kartony/Opakowania

Czy pudełko może mieć nadruk?

Tak, pudełko może mieć nadruk. W zależności od materiału pudełka i formatu możemy zastosować takie techniki druku jak nadruk offsetowy, sitodruk albo hot-stamping (termodruk).

 

Czy produkujecie Państwo pudełka na wymiar?

Tak, produkujemy pudełka na wymiar. Rozkrój takiego pudełka (bądź jego największego elementu w przypadku pudełek wieloczęściowych) musi zmieścić się w formacie 1000 x 700 mm. Maksymalny obszar zadruku wynosi 980 x 680 mm.

 

Jakie informacje są potrzebne do wykonania wyceny?

Musimy poznać trzy wymiary pudełka, jego typ bądź konstrukcję i otrzymać informację o planowanej kolorystyce, rodzaju nadruku i nakładzie produkcyjnym.

 

Jaki jest minimalny nakład produkcyjny?

Generalnie 100 sztuk. Przyjmujemy zamówienia na mniejsze ilości, ale są one wtedy realizowane najczęściej metodami, które stosujemy w produkcji prototypów: pudełka wycinamy na ploterze CNC, a rodzaje druku nieekonomiczne przy bardzo niskich nakładach zastępujemy na przykład drukiem laserowym, solwentowym albo UV.

 

Jaki jest czas realizacji zamówień?

Zazwyczaj około 10 do 16 dni roboczych, licząc od chwili zaakceptowania wszystkich plików do druku i wpłaty zaliczki.

 

Czy ceny w ofercie są cenami netto czy brutto?

W wycenach przedstawiamy ceny netto. Stawka VAT wynosi 23 %.

 

Czy można u Państwa zamówić prototypy pudełek?

Tak. Dysponujemy ploterem CNC o powierzchni roboczej 2000 x 1500 mm, na którym  wykonujemy prototypy pudełek, wkładek tekturowych i piankowych oraz innych elementów opakowań. W przypadku prototypowania pudełek z nadrukiem należy wziąć pod uwagę, że nadruk w technologii docelowej (np. offsetowy) może odbiegać kolorystycznie od zastosowanego w prototypie (np. laserowego albo UV).

 

Jak zamówić pudełka, poprosić o wycenę?

Prosimy o przesłanie na adres biuro@kartondlaciebie.pl maila z prośbą o wycenę pudełka i szczegółowymi informacjami na jego temat. Musimy poznać trzy wymiary pudełka, dowiedzieć się jakiego będzie typu/konstrukcji, a także otrzymać informację o planowanej kolorystyce, nadruku i nakładzie produkcyjnym.

 

Co to jest wykrojnik?

Wykrojnik jest deską z wysokogatunkowej sklejki, w której osadzone są listwy przecinające, nagniatające (bigujące) i nacinające (rycujące). Wykrojnik montuje się w prasie, która dociska do niego tekturę bądź karton, formując pudełka albo ich elementy.

 

Czy za wykrojniki płaci się tylko raz?

Tak, za wykrojniki płaci się tylko raz przy pierwszym zamówieniu na dane pudełko. Kolejne realizacje danego pudełka są wykonywane przy użyciu istniejących narzędzi.

 

Czy można prosić o wycenę w euro?

Nie. Nasza firma rozlicza się tylko w złotych.

 

Czy jest możliwa wysyłka za granice Polski?

Tak, oczywiście dostarczamy produkty poza granice Polski. Do skalkulowania kosztów wysyłki za granicę musimy znać dokładny adres dostawy. W przypadku dowozu poza teren Unii Europejskiej koszty odprawy celnej i cła ponosi klient.

 

Czy wykonują Państwo także projekty grafiki na pudełka?

W ograniczonym zakresie. Grafikę do nadruku na pudełko dostarcza klient. Możemy na pudełko nanieść elementy graficzne dostarczone przez klienta albo dostosować otrzymaną grafikę do projektu pudełka. Nie tworzymy jednak szaty graficznej od podstaw.

FAQ - Zasady przygotowania projektów do realizacji

Prosimy o zapoznanie się z dokumentem „Zasady przygotowania projektów do realizacji”.