Budowanie świadomości marki to podstawa w biznesie
Prowadzenie własnej firmy nie skupia się wyłącznie na sprzedaży towarów czy usług. To o wiele więcej obowiązków. Być może stworzyłeś świetną markę, ale Twoi potencjalni klienci wcale do Ciebie nie trafiają? A może funkcjonujesz na rynku już dobrych kilka lat, ale Twój biznes nadal jest niewidoczny? Powodem, dla którego tak się dzieje prawdopodobnie jest brak budowania świadomości marki. To klucz do sukcesu w każdym biznesie! Jak budować świadomość marki wśród klientów? Jak ją wzmacniać? Czy istnieją sprawdzone, skuteczne sposoby? Podpowiadamy – zapraszamy do artykułu.
Świadomość marki – co to jest?
Warto zacząć od zdefiniowania tego ważnego pojęcia. Otóż świadomość marki to szereg działań i czynności, które sprowadzają się do rozpoznania jej odmienności i wyjątkowości – podkreśleniu charakterystycznych dla niej cech i wartości oraz kierowaniu strategii komunikacji i marketingu w celu stworzenia pozytywnych, profesjonalnych skojarzeń związanych z marką.
Warto mieć na uwadze, że to nie produkt czy usługa są w centrum wydarzeń, gdy mówimy o budowaniu świadomości marki. Pierwsze skrzypce mają grać przeżycia, odczucia i pozytywne skojarzenia, które uda Ci się wypracować w Twoich odbiorcach już na samą myśl o Twojej firmie. Kiedy Ci się to uda, sprzedaż będzie skutecznie wzrastać z miesiąca na miesiąc.
Jeśli nadal zastanawiasz się, czy faktycznie jest to tak istotna kwestia, pomyśl np. o produktach firmy Pampers. Świadomość marki w tym przypadku jest tak głęboka, że nazwa firmy automatycznie stała się nazwą dla całej kategorii produktów. W końcu mówimy: „Muszę kupić pampersy (od marki Papmpers!) dla dziecka”, zamiast: „Muszę kupić jednorazowe pieluchy dla dziecka”. Magia, prawda?
Dlaczego należy budować świadomość marki?
Powodów jest naprawdę wiele, dlatego wymienimy te najistotniejsze i najbardziej opłacalne z perspektywy prowadzenia biznesu. Świadomość marki przede wszystkim:
- buduje zaufanie wśród klientów,
- pomaga w zdobyciu oddanych, stałych klientów,
- ułatwia wzmacnianie silnej relacji z odbiorcami,
- podnosi konkurencyjność firmy,
- kreuje wizerunek profesjonalisty i eksperta,
- zapewnia firmie wiarygodność.
Jak budować świadomość marki i ją wzmacniać?
Budowanie rozpoznawalności marki i stworzenie pozytywnych odczuć i skojarzeń jest sporym wyzwaniem. Działania w tym kierunku wymagają poświęcenia dużych nakładów pracy, wykazania się zaangażowaniem i kreatywnością. Dlatego niektóre z czynności warto przekazać w ręce wyspecjalizowanych firm i agencji. Należy jednak mieć na uwadze, że trud i środki, które zainwestujemy w budowanie świadomości marki szybko wrócą do nas z nawiązką.
Jak więc budować świadomość marki? Na jakie działania warto postawić?
- Zadbaj o identyfikację wizualną firmy – tutaj warto mieć na uwadze, że identyfikacja wizualna marki to nie tylko logo czy wizytówki. Oczywiście, logo jest jednym z ważniejszych elementów identyfikacji marki, dlatego warto wykorzystywać je wszędzie tam, gdzie można. W kontekście budowania spójnej komunikacji wizualnej znaczenie ma m.in. wybór kolorów marki i fontów, a następnie posługiwanie się nimi we wszystkich kreacjach graficznych. Key Visual to także ulotki reklamowe, opakowania produktowe czy papier firmowy. W celu zaprojektowania i stworzenia identyfikacji wizualnej marki warto zwrócić się do profesjonalistów. Studio graficzne PortaArt posiada odpowiednią wiedzę, zaplecze i doświadczenie w prowadzeniu takich projektów. Posiadanie estetycznej i spójnej wizualnie komunikacji marki na pewno zadziała na Twoją korzyść. Spójna strategia wizualna jest ważna zarówno dla obecnych, jak i potencjalnych klientów Twojej firmy. Dla osób, które nie znają jeszcze Twojego biznesu będzie to jeden z pierwszych i podstawowych bodźców wizualnych. Z kolei na stałych klientów elementy graficzne będą działo jak przypominajka utrwalająca pozytywne skojarzenia z marką.
- Pojawiają się na targach i eventach branżowych – to niezawodny sposób na zwiększanie świadomości marki. Zaprezentowanie marki podczas takich wydarzeń pozwoli Ci dotrzeć do nowych osób, a tym samym zwiększyć grono potencjalnych klientów. Pamiętaj jednak o jednej, ważnej kwestii. Wybierając się na takie eventy należy się odpowiednio przygotować. Lada targowa, ulotki firmowe, katalogi firmowe, zgodne z identyfikacją wizualną marki, muszą znaleźć się na Twoim stanowisku. Studio graficzne i drukarnia PortaArt kolejny raz będzie w stanie Ci pomóc. Miej na uwadze jeszcze jedną rzecz – poza budowaniem świadomości firmy wśród Twoich odbiorców, targi i eventy branżowe niosą za sobą jeszcze jedną, ważną korzyść. Dzięki nim zyskasz najlepszą wiedzę na temat tego, co dzieje się w Twojej branży i będziesz mieć bezpośredni wgląd w działania Twojej konkurencji.
Zainwestuj w upominki firmowe dla odbiorców – darmowe gadżety firmowe to bardzo dobry sposób na wywołanie pozytywnych wrażeń z firmą, a tym samym wzrost świadomości marki. Prezenty mogą przybierać różną formę – mogą mieć postać kodów rabatowych, zniżek lub tradycyjnych gadżetów firmowych. Wśród ostatniej grupy obok standardowych notesów, kalendarzy czy breloków, coraz większą popularnością cieszą się puzzle firmowe i firmowe gry planszowe. Takie prezenty dla klientów zostają z odbiorcami na dłużej, a dostarczając im pozytywnych wrażeń, automatycznie wpływają na pozytywny wizerunek marki. Przekazując upominki dla klientów, warto także zadbać o odpowiednie pudełko – nadruk na opakowaniach produktowych pozwoli Ci spersonalizować kartony, ozdabiając je np. logo Twojej firmy.