Czy banery reklamowe wciąż działają?

portaart.pl > Drukarnia  > Czy banery reklamowe wciąż działają?
Banery Reklamowe - Czy Są Skuteczne, Jakie Są Ich Zalety? zdjęcie nr 1

Czy banery reklamowe wciąż działają?

Są najpopularniejsze i najskuteczniejsze.  Doskonale wpływają na brand zapadając w pamięć odbiorców. Jest nimi usiana cała sieć reklamowa zarówno w dużych jak i średnich miastach. O czym mowa? O banerach reklamowych, które towarzyszą nam na co dzień w życiu. Skąd wywodzi się ta forma reklamy? Dlaczego jest tak skuteczna? Jakie są najważniejsze zalety banerów reklamowych? Jakie zagrożenia w przyszłości czekają na banery reklamowe? Na te i inne pytania odpowiemy w tym artykule.

Czym właściwie jest baner reklamowy?

Banery reklamowe to forma reklamy graficznej, która może występować zarówno w postaci online jak i stacjonarnej. Banery reklamowe stacjonarne towarzyszą nam codziennie obok autostrad, dróg szybkiego ruchu, skrzyżowań czy w miejscach, gdzie tworzą się zwykle korki (tam są ponoć najskuteczniejsze). Ich internetowe odpowiedniki z kolei masowo występują na różnego typu stronach internetowych.

Historia banerów reklamowych stacjonarnych i internetowych

Reklama jest dźwignią handlu. O znaczeniu tego słynnego cytatu, wiedzieli doskonale Amerykanie, którzy jako pierwsi na masową skalę użyli banerów reklamowych. Dynamiczny rozwój reklamy stacjonarnej, właśnie w postaci banerów reklamowych (abstrahując od ich jakości) nastąpił na początku XX wieku w czasie kiedy powstawały “drapacze chmur”. Amerykanie jeszcze przed wybuchem II wojny światowej znaleźli doskonałe zastosowanie reklam tworząc i rozwijając na szeroką skalę konsumpcjonizm. Rozwój kultury “Pop Art”, słynne logotypy Coca-Coli, Pepsi, McDonalda czy KFC towarzyszą nam do dzisiaj i będą towarzyszyć przez następne pokolenia stając się symbolem najbliższego wieku.

W przypadku reklamy internetowej banery przebyły nieco inną drogę. Wynika to z faktu, że Internet na szeroką skalę pojawił się dopiero w latach 90`tych XX wieku. Początkowo reklama internetowa ograniczała się do pasków reklamowych, a za jej początek uważa się 1994 rok. To właśnie paski reklamowe dały początek banerom, które funkcjonują do dnia dzisiejszego i uważane są za najskuteczniejszą formę reklamy w sieci. Dlaczego? O tym już w dalszej części artykułu.

Jaką rolę pełnią banery reklamowe

Każdy projekt niesie za sobą określone zadanie. Nie inaczej jest w przypadku reklamy internetowej. Jak mawiał Jay Baer – “Niech Twój marketing będzie tak przydatny, aby ludzie chcieli za niego zapłacić”. Przed banerami reklamowymi stoi szereg zadań, o których my potencjalni odbiorcy często nie zdajemy sobie sprawy. Myślimy najczęściej, że mają nas one zachęcić do zakupu określonego towaru czy usługi – to prawda, ale to tylko wierzchołek góry.  Głównym zadaniem banerów reklamowych jest budowanie w umyśle, świadomości ludzi istnienia danego brandu, produktu czy usługi. Skuteczny baner ma przyciągać oko i wyróżniać się wyglądem. Powinien posiadać dość zwięzła treść i wymiary dopasowane do “okoliczności” (druk banerów reklamowych musi być zaprojektowany i przemyślany). Jeżeli jest to reklama stacjonarna na drodze szybkiego ruchu, baner co do zasady powinien mieć większy rozmiar, ponieważ czas odbioru reklamy jest krótki. Jeżeli baner reklamowy umieszczamy na skrzyżowaniu, odbiorca może w korku poświęcić mu więcej czasu na odbiór. Nieco inaczej wygląda to w przypadku Internetu, gdzie o wielkości reklamy banerowej często decydują właściciele strony, wydzielając określoną powierzchnię reklamową.

Jakie są zalety banerów reklamowych?

Zalety reklamowe mają kilka istotnych zalet, które są bezpośrednio powiązane z ich skutecznością, co z kolei wpływa w konsekwencji na ich popularność. Najważniejsze zalety banerów reklamowych to:

  • umożliwia szeroki zasięg reklamowy i dotarcie do potencjalnej grupy odbiorców;
  • w formie internetowej charakteryzuje je prosty i jasny przekaz np. drukarnia banerów;
  • w Internecie pełnią funkcję nawigacyjną, ważną z punktu widzenia SEO/UX/konwersji;
  • odznaczają się dużą skutecznością, efektywnością;
  • zarówno w wersji stacjonarnej jak i elektronicznej mogą być wielokrotnie używane;
  • pozwalają budować i umacniać rozpoznawalność brandu, produktu czy usługi

Jakie zagrożenia dotyczą banerów reklamowych?

Każda reklama ma swoje zalety, ale także i wady. W przypadku banerów stacjonarnych, zwłaszcza tych wielkoformatowych trzeba sobie powiedzieć, że największym ich minusem jest cena. Dlatego mały i mikrobiznes często nie może sobie pozwolić na wielkoformatowe banery reklamowe w dużych miastach. Zamówienia w tym segmencie są mocno spolaryzowane praktycznie do dużych firm i korporacji.

Nieco inaczej wygląda sytuacja z banerami reklamowymi w Internecie. Tutaj mamy do czynienia z coraz powszechniejszym zjawiskiem tzw. ślepoty banerowej. W dużym uproszczeniu ślepota reklamowa polega na ignorowaniu świadomym lub nieświadomym banerów reklamowych, ze względu na strach przed spamem lub inną niekorzystną reakcją po kliknięciu na reklamę. Z ang. ślepota reklamowa to blindness i pojęcia tego użyto po raz pierwszy w 1998 roku. Więcej o tym zjawisku, już niebawem przeczytasz na naszym blogu.