Dlaczego kolor czerwony jest tak często wykorzystywany w reklamie?

portaart.pl > Drukarnia  > Dlaczego kolor czerwony jest tak często wykorzystywany w reklamie?
Dlaczego kolor czerwony jest tak często wykorzystywany w reklamie?

Dlaczego kolor czerwony jest tak często wykorzystywany w reklamie?

Nie bez przyczyny mówi się, że wygląd ma znaczenie. W końcu bardzo często „kupujemy oczami”. Właśnie dlatego kolory w reklamie i marketingu mają ogromne, ogromne znaczenie. Potwierdzają to przede wszystkim badania, które jasno wskazują, że nieco więcej niż połowa klientów motywuje zakup produktu kolorem. Jak widzicie, to jedno z najważniejszych kryteriów. Co istotne, kolor ma znaczenie nie tylko przy ocenie estetycznej, ale również przy ulotkach reklamowych, opakowaniach produktów czy stronach internetowych. Dlaczego tak często spotykanym kolorem w reklamie i handlu jest kolor czerwony? Jakie ma znaczenie? Jaką symbolikę? Jak działa odbiorców? Odpowiadamy – zapraszamy do artykułu.

Czy kolory naprawdę mają znaczenie dla marki?

Teoria barw, psychologia kolorów… to pojęcia, z którymi graficy, marketerzy i brand managerowie spotykają się na co dzień. Dlaczego warto zwracać uwagę na barwy planując identyfikację wizualną marki? Ponieważ jedną z najważniejszych cech, przez które sięgamy po konkretne produkty jest właśnie estetyka i kolor.

Kolory wpływają bowiem nie tylko na ogólny wygląd produktów. Kolory mogą kreować nasze decyzje zakupowe – jak nic innego mogą dodawać energii lub studzić emocje. Kolor wpływa na ludzki umysł – po prostu. Także w reklamie – i tej internetowej, i telewizyjnej, i outodoorowej. Jeśli więc nauczymy się właściwe posługiwać barwami, możemy odnieść naprawdę spory sukces

Skoro prawidłowa zaplanowana kolorystyka i branding mogą nie tylko wpływać korzystnie na nastrój, ale również znacznie zwiększyć przyciąganie nowych odbiorców, to na jakie kolory powinniśmy postawić?

Kolor żółty nieodłącznie kojarzony jest z radością, szczęściem i energią. Wywołuje przyjemne i ciepłe uczucia. Dlatego dobrze sprawdza się do promocji produktów z branży dziecięcej czy biur podróży. Zielony symbolizuje naturę, harmonię i świeżość. Określa bezpieczeństwo. Tego koloru używa się najczęściej, by podkreślić naturalne pochodzenie i nieszkodliwość produktów, np. żywnościowych czy medycznych. Barwa niebieska jest synonimem stabilizacji, bezpieczeństwa, zaufania. Symbolizuje prawdę i lojalność. Tłumi apetyt. Dobrze sprawdza się w reklamie środków czystości czy linii lotniczych.

A czerwony? Dlaczego to ten kolor najczęściej wykorzystywany jest w reklamie i brandingu?  

Jak czerwony kolor wpływa na konsumenta?

Jak wspomnieliśmy, kolory oprócz wpływów emocjonalnych, wywołują również reakcje fizyczne. W tym wypadku kolor czerwony wiedzie zdecydowany prym. Dla przykładu wykazano, że przy czerwonym oświetleniu reakcje człowieka są o 12% szybsze niż normalnie.

Swoje źródło ma to oczywiście w naturze. Ciepłe kolory, właśnie takie jak czerwony, sygnalizują zwierzętom o potencjalnym zagrożeniu. Automatycznie więc czerwona barwa daje naszym mózgom znać, aby się skupić, wytężyć zmysły i natychmiast podjąć decyzję o działaniu.

Poza koniecznością dokonania natychmiastowego wyboru i zwrócenia uwagi, czerwony wzbudza w nas także uczucie intymności, kojarzy się z miłością i emocjami. Dlatego z tego koloru bardzo chętnie w swoim brandingu korzystają marki, którym zależy na utrzymaniu naszych emocji na wysokim poziomie – jak np. YouTube czy CNN.

Skoro barwa czerwona jest intensywna emocjonalnie, to naturalnym jest, że skupia uwagę na tekstach czy obrazach przedstawionych w tym kolorze. Dlatego powinien być używany jako akcent stymulowania odbiorców do podjęcia decyzji – w nagłówkach, przyciskach KUP TERAZ czy innych wezwaniach Call To Action.


W PortaArt doskonale rozumiemy, że przemyślana i skuteczna identyfikacja wizualna marki to klucz do sukcesu. Lata doświadczenia i pracy w reklamie sprawiły, że nasze studio projektowania graficznego jest w stanie zbudować odpowiedni wizerunek marki bądź czy wydarzenia. Wyróżnia nas nie tylko warsztat, ale również kreatywne myślenie. Potrafimy pracować kolorem oraz kształtem i wiemy, jak trafić z przekazem do konkretnej grupy odbiorców. Dodatkowo produkcja materiałów reklamowych to drugi trzon naszej firmy, dlatego jesteśmy w stanie zapewnić kompleksową obsługę naszych klientów. Sprawdź naszą ofertę – wyróżnij się, bądź skuteczny i zwiększ sprzedaż!