Druk pocztówek. Dlaczego warto?

portaart.pl > Drukarnia  > Druk pocztówek. Dlaczego warto?
Druk Pocztówek. Dlaczego Warto? - Portaart.pl zdjęcie nr 1

Druk pocztówek. Dlaczego warto?

Kartki pocztowe często kojarzą nam się z pamiątkami z wakacji, czy otrzymywanymi życzeniami na święta. Jednak ich funkcje się zmieniają, u swych początków były tańszą wersją tradycyjnych listów, a dziś wysyłane są sporadycznie bardziej jako miły gest niż użyteczny sposób na przekazywanie informacji. Jednak wbrew pozorom mogą również służyć za bardzo dobre dopełnienie kampanii marketingowych, którym bardzo często brak oryginalności i pomysłu na siebie.

Krótka historia kartki pocztowej

Pierwsze pocztówki pojawiły się w Europie w 1840 roku, kiedy to brytyjski pisarz Theodore Hook wysłał pierwszą kartkę pocztową do samego siebie. Potem pocztówki zaczęły się pojawiać na terenie Niemiec, gdzie w 1865 roku Poczmistrz Berlina Heinrich Stephan zaproponował wprowadzenie specjalnego kartonika to otwartej korespondencji, jednak jego pomysł został odrzucony na Konferencji Pocztowej. Dopiero po czterech latach Emanuel Hermann profesor Uniwersytetu Wiedeńskiego wyszedł z podobną inicjatywą, która została zaakceptowana. Tak poczta austro-węgierska jako pierwsza zaczęła używać otwartej korespondencji.

Na początku taki sposób korespondencji był krytykowany ze względu na brak prywatności, jednak łatwość wysyłki i zmniejszone koszta sprawiły, że w przeciągu kilku lat kartki pocztowe zaczęły pojawiać się w całej Europie i na świecie. Początkowo nie istniało coś takiego jak druk pocztówek, ponieważ kartoniki były pozbawione jakichkolwiek ilustracji. Te pojawiły się dopiero później i stały się fenomenem na skalę światową. W Polsce twórcą słowa “pocztówka” jest Henryk Sienkiewicz, który zgłosił je w konkursie jako polską wersję francuskiego wyrażenia “kartka korespondencyjna”.

Pocztówka kluczem do zacieśnienia kontaktu z klientem?

Kartki pocztowe przywodzą na myśl ciepłą i życzliwą wiadomość od kogoś nam bliskiego. Jeszcze kilkanaście lat temu listonosze bardzo często mieli torby pełne pocztówek, zarówno w okresie wakacyjnym, jak i świątecznym. Kartki pocztowe zawsze kojarzą nam się z wiadomością od kogoś, komu na nas zależy. Dlatego też wykorzystanie ich w kontaktach z klientem może się okazać bardzo dobrym pomysłem.

Obecnie żyjemy w czasach pełnej cyfryzacji i rozkwitu technologicznego, który powinien pomagać utrzymywać kontakty ze wszystkimi bliskimi, niezależnie od tego, gdzie obecnie przebywają. Jednak nie zawsze tak się dzieje. Bardzo ciekawym i trafnym pomysłem była kampania marketingowa ”Pielęgnuj bliskość” firmy NIVEA z 2014 roku, która po przeprowadzeniu badań marketingowych zauważyła, że technologia w okresie świąt, ani trochę nie służy pogłębianiu stosunków międzyludzkich, a sms-owe życzenia wypierają tradycyjne kartki. Dodatkowo większość życzeń wysyłanym telefonicznie, to skopiowane z internetu wierszyki, bardzo często wysłane do wielu osób naraz. Brak w tym jakiegokolwiek uczucia i sztab marketingowy to wychwycił. NIVEA swoją akcję świąteczną oparła właśnie na świątecznych pocztówkach. Stworzyli internetowy generator kartek pocztowych, gdzie każdy mógł wrzucić swoje zdjęcie, a firma bezpłatnie wysyłała taką kartkę na wskazany adres. Corocznie powtarzana akcja w ciągu 3 lat spowodowała wysłanie ponad 270 tysięcy pocztówek.

Dlaczego warto postawić na pocztówki?

Chyba nikt nigdy nie dostał pocztówki od obcej osoby. Kartki pocztowe są bardzo osobistą formą kontaktu, przywodzącą na myśl zawsze życzliwe wspomnienia związane z kimś bliskim. Z tego powodu są doskonałym sposobem na zbudowanie dobrych relacji z klientem. Druk pocztówek  jest bardzo tani, dlatego kampanie marketingowe oparte na tej formie komunikacji nie obciążają za bardzo budżetu. Tradycyjnie front pocztówki jest ozdobiony ilustracją, co pozostawia bardzo duże pole do popisu pod względem kreatywności twórcy. Dobrze skonstruowana ilustracja, może być dobrą formą nawiązania dobrych i długotrwałych kontaktów z klientem. Dodatkowo oryginalność pocztówki może przyczynić się do powiększenia tego grona. Kartki pocztowe podróżują po świecie już od ponad 150 lat, jednak z roku na rok jest ich coraz mniej, dlatego warto od czasu do czasu przypomnieć o tej tradycji.