Jak zaprojektować opakowanie dla Twojej firmy?
Nie ma wątpliwości co do tego, że ostatni rok przyniósł nowe, zaskakujące wyzwania, z którymi musiały zmierzyć się zarówno małe, średnie, jak i duże przedsiębiorstwa. Jeśli już przeniosłeś lub planujesz przenieść swój biznes i rozszerzyć działalność sprzedażową w sieci musisz wiedzieć, że wymaga to nie tylko zmiany standardów obsługi klientów, ale również opakowań towaru. Jak zaprojektować własne opakowanie? Podpowiadamy!
Dlaczego opakowanie jest ważne w biznesie?
Nike, Adidas, Levi’s, Apple czy Zalando to firmy, które zna praktycznie każdy. Czy na ich popularność wpływ mają wyłącznie dobrej jakości produkty? Otóż nie! Firmy te ogromną wagę przywiązują również do brandingu, czyli całej komunikacji marki i budowania odpowiedniej relacji z klientem.
Ogromną zasługę w promowaniu tych marek odegrały opakowania kartonowe. Marka Zalando oferuje możliwość zwrotu produktu w tym samym opakowaniu, zaś marka Apple charakteryzuje się solidnymi pudełkami z tektury litej, które komunikują jakość premium – sprzedajemy najlepszy produkt na rynku w najlepszym opakowaniu. Co więcej, markę Apple wyróżnia na tle innych konkurencyjnych firm minimalistyczny design opakowania, który staje się wiodącym trendem i inspiruje inne mniej znane marki.
Rola opakowania w biznesie
Wykorzystanie opakowania kartonowego z nadrukiem, najczęściej własnym logo, ciekawą grafiką lub pod chwytliwym hasłem reklamowym to doskonały sposób na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów. Warto wiedzieć, że większości przypadków to nie produkt, a jego opakowanie mają kluczowy wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej przez klienta. Oto kilka powodów, które przemawiają na korzyść opakowań kartonowych z nadrukiem wykonywanych na zamówienie:
- Oryginalny design przyciąga uwagę i pozostaje zapamiętany – wysokiej jakości pudełko kartonowe z oryginalnym, lecz nie przesadzonym wzorem zdecydowanie podbije serca wielu klientów. Wykorzystanie zdjęć opakowania sprawia, że staje się ono integralną częścią całej marki.
- Opakowanie chroni produkt przed uszkodzeniem – solidnie wykonane opakowanie kartonowe ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo towaru w trakcie przesyłki, a to z kolei kolejny czynniki wpływający na zadowolenie klienta.
- Opakowanie jako wartość dodatnia produktu – dobrze zaprojektowane i przemyślane pudełko może z powodzeniem pełnić kilka różnych funkcji. Dlatego klient, otrzymując produkt zapakowany w piękny karton ozdobny, może pomyśleć, że dostał coś więcej, niżeli sam produkt. Takie rozwiązanie wpływa nie tylko na status i postrzeganie produktu, ale również zwiększa jego wartość.
Jak dobrze zaprojektować opakowanie na produkty?
Każdy projekt również jeśli chodzi o opakowania kartonowe, powinien rozpocząć się od konstrukcji i wyboru odpowiednich materiałów. I choć wiele firm nadal proponuje opakowania z plastiku, to znacząca część marek stawia na bardziej ekologiczne rozwiązania, wybierając opakowania kartonowe. Jeśli do tej pory Twoja firma sprzedawała wyłącznie stacjonarnie, warto wiedzieć, że w sprzedaży online należy postawić na znacznie mocniejsze materiały. Warto tutaj zainwestować w kartony fasonowe, które wykazują wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Jeśli chodzi o samą konstrukcję, to ma ona kluczowe znaczenie, w momencie, gdy klient będzie rozpakowywał produkt. Pudełko powinno łatwo się otwierać, a co najważniejsze powinno dawać możliwość ponownego wykorzystania.
Wyraź firmę poprzez kolory!
Komunikacja wizualna to bardzo istotny czynnik jeśli chodzi o opakowania produktowe. W zależności od tego, czy Twoja marka opiera się na subtelnych, delikatnych kolorach, czy nawiązuje do wyrazistych i mocno nasyconych barw, ważne jest, aby takie opakowanie nawiązywało do odpowiedniej stylistyki.
W przypadku minimalistycznych kolorów można zdecydować się na opakowanie, które prezentuje nadruk na tekturowej fakturze, prezentując jego naturalny look lub zdecydować się na wielobarwny nadruk, który już na pierwszy rzut oka będzie skupiał na sobie uwagę. Wybór należy do Ciebie!