Kolory mają moc. Psychologia koloru w reklamie

portaart.pl > Drukarnia  > Kolory mają moc. Psychologia koloru w reklamie
Osoba wybiera z palety kolorów

Kolory mają moc. Psychologia koloru w reklamie

Podobno reklama rządzi się swoimi prawami, jednak w XXI wieku, kiedy już niemal wszystkie chwyty marketingowe zostały wykorzystane, z pomocą przychodzi psychologia kolorów. Czym ona jest? Jaki ma wpływ na odbiorców? I czy kolory faktycznie mogą pomóc nam w podjęciu decyzji zakupowej?

Reklama – jak postrzega ją odbiorca?

Wydawać by się mogło, że reklamy są w stanie przykuć naszą uwagę i skłonić do zakupu danej usługi czy produktu. Tymczasem okazuje się, że przeciętny odbiorca reklamy umieszczonej w czasopiśmie lub gazecie patrzy na nią przez średnio tylko dwie sekundy. Podobnie sytuacja ma się do reklam wielkoformatowych, jak np. plakaty reklamowe umieszczone na witrynach sklepowych.

Co zatem zrobić, by w krótkim czasie przykuć uwagę klienta i sprawić, żeby nasza reklama została zapamiętana na dłużej? W takich sytuacjach nie pomogą długie rozpiski o zaletach produktu. Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest wykorzystanie potencjału, jakim jest oddziaływanie na podświadomość konsumenta. Jak to osiągnąć? Np. przez dobór odpowiednich kolorów!

Kolor i jego funkcja w reklamie

Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak otaczające nas kolory oddziałują na naszą psychikę? I nie mamy tu na myśli estetycznych kompozycji, a psychologię kolorów, czyli odpowiedni dobór barw. Okazuje się bowiem, że każda barwa w inny sposób oddziałuje na ludzką psychikę i układ nerwowy.

Nic więc dziwnego, że zarówno marketingowcy, jak i specjaliści z działu kreatywności tak ogromną wagę przywiązują do odpowiedniego projektowania reklam i doboru właściwych kolorów. W ten sposób mogą w pewnym sensie manipulować naszym umysłem i wpływać na podejmowane przez nas decyzje zakupowe.

Kanon kolorów wykorzystywany w reklamach

Idąc do galerii handlowej, z pewnością nieraz zauważyłeś, że większość plakatów reklamowych wykonana jest w kolorze czerwonym. Jak myślisz, dlaczego tak jest? I jak to się ma w odniesieniu do pozostałych barw? Jakie kolory są najchętniej wykorzystywane w reklamie?

Kolor czerwony

To jeden z najpopularniejszych kolorów stosowanych w reklamie. Kolor ten, jak żaden inny przyciąga wzrok, a zatem nie da się przejść obok niego i go nie zauważyć. Dlaczego? Ponieważ czerwony kojarzy nam się z miłością, pożądaniem, erotyką, pobudzeniem i energią, a tym samym wywołuje w nas dość silne emocje. Co więcej, kolor ten w wielu przypadkach pobudza w nas także apetyt na jedzenie, dlatego tak chętnie wykorzystywany jest przez znane i renomowane marki spożywcze, jak chociażby Pizza HUT, KFC, czy Coca-Cola.

Kolor niebieski

Kolor niebieski wielu osobom kojarzy się z wodą, szumem fal, a zatem czasem relaksu i odpoczynku. I właśnie ze spokojem, stabilizacją i błogim stanem określany jest w terminach z psychologii kolorów.  Nic więc dziwnego, że na ten kolor stawia większość instytucji finansowych, czy też firmy produkujące środki czystości. W przeciwieństwie do koloru czerwonego kolor niebieski nie pobudza apetytu, dlatego na próżno szukać go w restauracyjnym menu, czy na etykietach produktów spożywczych.

Kolor żółty

Kolor żółty kojarzy nam się przede wszystkim ze słońcem, a zatem z ciepłem, dobrym humorem i energią. Dlatego wykorzystany w reklamie wzbudza pozytywne emocje – optymizm, dobry humor i siłę do działania. Dodatkowo barwa żółta tak jak i czerwona pobudza apetyt, dlatego można znaleźć ją na opakowaniach kultowych już chipsów Lay’s, czy w logo popularnej sieciówki Burger King.

Kolor zielony

Nic tak nie kojarzy się z naturą, jak kolor zielony. Nic więc dziwnego, że wiele reklam żywności ekologicznej, ale także tradycyjnych napojów owocowych i warzywnych w całości opatrzonych jest kolorem zielonym. Dzięki temu produkty zyskują naturalny charakter i większe zainteresowanie ze strony klientów. Co ważne, kolor zielony w wysokim stopniu wzbudza zaufanie, dlatego równie chętnie wykorzystywany jest w branży finansowej.

Kolor czarny

Wbrew pozorom kolor czarny wykorzystywany jest w wielu reklamach. Najczęściej dotyczą one sytuacji ostrzegawczych, jak chociażby kampania przeciwko prowadzeniu auta pod wpływem alkoholu, przemocy w rodzinie, czy też uzależnieniom. W ten sposób reklamodawcy pragną podkreślić powagę przekazu oraz skłonić do relatywnych przemyśleń na temat występującego problemu.

Coraz częściej kolor czarny wykorzystywany jest również do promocji produktów Premium. Minimalistyczna czarna oprawa zazwyczaj w towarzystwie delikatnych dodatków w kolorze złota lub srebra podkreśla elegancki charakter produktów i zachęca do ich zakupu.

Kolory mają moc! Podsumowanie

Jak widać kolory w branży reklamowej odgrywają szczególną rolę. Odpowiednio dobrane potrafią w wysokim stopniu wpłynąć na podświadomość konsumenta oraz kreować jego konkretne zachowania. Nic więc dziwnego, że osoby pracujące w reklamie tak skrupulatnie dobierają odpowiednie palety barw w druku reklamowym.