Układanki firmowe jako element grywalizacji

portaart.pl > Drukarnia  > Układanki firmowe jako element grywalizacji
Puzzle Firmowe I Grywalizacja - Co Je Łączy? - Portaart.pl zdjęcie nr 1

Układanki firmowe jako element grywalizacji

Choć grywalizacja w istocie jako mechanizm budowania zaangażowania swoje podwaliny zawdzięcza branży gier komputerowych, to ten popularny element funkcjonowania nowoczesnych organizacji wciąż ewaluuje i przybiera kolejne formy. Grywalizacja dość harmonijnie i w bardzo sprytny sposób łączy dobrą zabawę, z rywalizacją, zaangażowaniem, co w połączeniu wpływa również na bardzo pozytywny odbiór marki. Dlatego tak poruszający uczestników system szybko podbił serca biznesu, edukacji i szkoleń. Jak zbudować ciekawą grywalizację? Jakie elementy powinna zabierać? Co puzzle firmowe mają wspólnego z grywalizacją? Dlaczego grywalizacja stała się tak popularna? Odpowiadamy na wszystkie pytania.

Grywalizacja – co to jest?

Grywalizacja to sprytne zaimplementowanie mechanizmów i działań, które znane są nam z gier, do obszarów innych niż gry. Grywalizację wdraża się głównie z kilku powodów:

  • utrzymania lub zwiększenia zaangażowania,
  • budowania wspierających nawyków,
  • kształtowania pozytywnych zachowań,
  • dążeniu do osobistego/zespołowego rozwoju.

Grywalizacje można stosować w wielu branżach i w wielu obszarach, m.in.:

  • skuteczne budowanie nawyków efektywnej pracy,
  • regularne uczenie się i poszerzanie kompetencji,
  • rozwój umiejętności managerskich,
  • poszerzenie wiedzy produktowej,
  • rekrutacja,
  • onboarding,
  • sprzedaż,
  • przestrzeganie firmowych procedur i regulaminów.

Lista zdaje się nie mieć końca! Jednak żeby grywalizacja wnosiła prawdziwą, realną wartość musi spełniać kilka elementów.

Niezbędne elementy grywalizacji

Aby grywalizacja w pełni spełniała swoją funkcję, powinna być zbudowana na trzech, głównych elementach:

  • Podstawowy element grywalizacji to wyzwanie – to kluczowy punkt, w którym trzeba zwrócić i przyciągnąć uwagę uczestnika, to przełoży się na jego zaangażowanie w przygotowane działania i  aktywności.
  • Obowiązkowym punktem jest też informacja zwrotna – feedback musi być udzielany jak najszybciej i na każdym etapie naszej grywalizacji, najlepiej po każdym zadaniu. Dobrze, jeśli zawiera też delikatne nakierowanie na ukończenie grywalizacji z sukcesem, pokazuje, co zrobić, aby wygrać całą zabawę.  
  • Punkt kulminacyjny to nagroda – oczywiście może ona przybierać przeróżne formy – dla niektórych nagrodą jest już uczestnictwo w rywalizacji, inny będą cieszyć się z wyróżnienia na forum wszystkich pracowników, a jeszcze innych zmotywuje gratyfikacja materialna – nagrody rzeczowe, bony, premie.  

O czym jeszcze pamiętać w kontekście grywalizacji?

  • Odpowiednio przemyślana i dopracowana grywalizacja w organizacji powinna opierać się na wyzwaniu, które nie będzie dla pracowników zanadto uciążliwe, ani tym bardziej niemożliwe do wykonania.
  • Grywalizację należy skonstruować tak, aby przynajmniej część z zadań była wykonywana podczas codziennych obowiązków. 
  • Należy też mieć na uwadze, że udzielany przez nas feedback musi być klarowny i przejrzysty. Musi edukować uczestników, a więc zawierać najistotniejsze informacje, wnioski i wskazówki na przyszłość. Dzięki temu uczestnicy będą mogli zmodyfikować swoje działania i osiągać coraz to lepsze wyniki w kolejnych etapach. 
  • Nagroda za grywalizację powinna być sprecyzowana i jasno określona. Dlatego przyda się też coś na kształt regulaminu i zasad grywalizacji, aby wszystko było przejrzyste i namacalne.

Puzzle z nadrukiem – idealny element grywalizacji!

Jak budować poszczególne zadania w całej grywalizacji? Przede wszystkim na zaangażowaniu i dobrej zabawie! Małe, proste, wprawiają w pozytywny nastrój zadania, prowadzące do celu. A co sprawdzi się lepiej niż puzzle i firmowa układanka? Puzzle ze zdjęciem CEO do ułożenia na onboardingu? Puzzle z nadrukiem sloganu organizacji dla współpracowników? A może z fotografią przedstawiającą ubiegłoroczną integrację? Firmy produkujące puzzle na zamówienie są w stanie zadbać o każdy, najmniejszy nawet szczegół! Dlatego, jeśli planujesz w swojej firmie wprowadzić grywalizację, przemyśl to – puzzle na zamówienie będą idealnym rozwiązaniem!