Układanki firmowe jako element grywalizacji
Choć grywalizacja w istocie jako mechanizm budowania zaangażowania swoje podwaliny zawdzięcza branży gier komputerowych, to ten popularny element funkcjonowania nowoczesnych organizacji wciąż ewaluuje i przybiera kolejne formy. Grywalizacja dość harmonijnie i w bardzo sprytny sposób łączy dobrą zabawę, z rywalizacją, zaangażowaniem, co w połączeniu wpływa również na bardzo pozytywny odbiór marki. Dlatego tak poruszający uczestników system szybko podbił serca biznesu, edukacji i szkoleń. Jak zbudować ciekawą grywalizację? Jakie elementy powinna zabierać? Co puzzle firmowe mają wspólnego z grywalizacją? Dlaczego grywalizacja stała się tak popularna? Odpowiadamy na wszystkie pytania.
Grywalizacja – co to jest?
Grywalizacja to sprytne zaimplementowanie mechanizmów i działań, które znane są nam z gier, do obszarów innych niż gry. Grywalizację wdraża się głównie z kilku powodów:
- utrzymania lub zwiększenia zaangażowania,
- budowania wspierających nawyków,
- kształtowania pozytywnych zachowań,
- dążeniu do osobistego/zespołowego rozwoju.
Grywalizacje można stosować w wielu branżach i w wielu obszarach, m.in.:
- skuteczne budowanie nawyków efektywnej pracy,
- regularne uczenie się i poszerzanie kompetencji,
- rozwój umiejętności managerskich,
- poszerzenie wiedzy produktowej,
- rekrutacja,
- onboarding,
- sprzedaż,
- przestrzeganie firmowych procedur i regulaminów.
Lista zdaje się nie mieć końca! Jednak żeby grywalizacja wnosiła prawdziwą, realną wartość musi spełniać kilka elementów.
Niezbędne elementy grywalizacji
Aby grywalizacja w pełni spełniała swoją funkcję, powinna być zbudowana na trzech, głównych elementach:
- Podstawowy element grywalizacji to wyzwanie – to kluczowy punkt, w którym trzeba zwrócić i przyciągnąć uwagę uczestnika, to przełoży się na jego zaangażowanie w przygotowane działania i aktywności.
- Obowiązkowym punktem jest też informacja zwrotna – feedback musi być udzielany jak najszybciej i na każdym etapie naszej grywalizacji, najlepiej po każdym zadaniu. Dobrze, jeśli zawiera też delikatne nakierowanie na ukończenie grywalizacji z sukcesem, pokazuje, co zrobić, aby wygrać całą zabawę.
- Punkt kulminacyjny to nagroda – oczywiście może ona przybierać przeróżne formy – dla niektórych nagrodą jest już uczestnictwo w rywalizacji, inny będą cieszyć się z wyróżnienia na forum wszystkich pracowników, a jeszcze innych zmotywuje gratyfikacja materialna – nagrody rzeczowe, bony, premie.
O czym jeszcze pamiętać w kontekście grywalizacji?
- Odpowiednio przemyślana i dopracowana grywalizacja w organizacji powinna opierać się na wyzwaniu, które nie będzie dla pracowników zanadto uciążliwe, ani tym bardziej niemożliwe do wykonania.
- Grywalizację należy skonstruować tak, aby przynajmniej część z zadań była wykonywana podczas codziennych obowiązków.
- Należy też mieć na uwadze, że udzielany przez nas feedback musi być klarowny i przejrzysty. Musi edukować uczestników, a więc zawierać najistotniejsze informacje, wnioski i wskazówki na przyszłość. Dzięki temu uczestnicy będą mogli zmodyfikować swoje działania i osiągać coraz to lepsze wyniki w kolejnych etapach.
- Nagroda za grywalizację powinna być sprecyzowana i jasno określona. Dlatego przyda się też coś na kształt regulaminu i zasad grywalizacji, aby wszystko było przejrzyste i namacalne.
Puzzle z nadrukiem – idealny element grywalizacji!
Jak budować poszczególne zadania w całej grywalizacji? Przede wszystkim na zaangażowaniu i dobrej zabawie! Małe, proste, wprawiają w pozytywny nastrój zadania, prowadzące do celu. A co sprawdzi się lepiej niż puzzle i firmowa układanka? Puzzle ze zdjęciem CEO do ułożenia na onboardingu? Puzzle z nadrukiem sloganu organizacji dla współpracowników? A może z fotografią przedstawiającą ubiegłoroczną integrację? Firmy produkujące puzzle na zamówienie są w stanie zadbać o każdy, najmniejszy nawet szczegół! Dlatego, jeśli planujesz w swojej firmie wprowadzić grywalizację, przemyśl to – puzzle na zamówienie będą idealnym rozwiązaniem!