Zalety i wady opakowań kartonowych

portaart.pl > Drukarnia  > Zalety i wady opakowań kartonowych
Zalety I Wady Opakowań Kartonowych zdjęcie nr 1

Zalety i wady opakowań kartonowych

Opakowania kartonowe towarzyszą nam niemal na każdym kroku. Kupujemy w nich zapakowane produkty, przechowujemy pamiątki, pakujemy prezenty, a także wykorzystujemy podczas przeprowadzek. Jednak, czy kartonowe opakowania są na tyle solidne, by sprawdzić się w każdej sytuacji? Z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego opakowania z kartonu to dobry wybór. Poznaj wszystkie za i przeciw.

Dlaczego, warto postawić na opakowania kartonowe?

Obecnie rynek opakowań zalała fala plastikowych produktów, które nie są ani estetyczne, ani trwałe, ani zdrowe. Świetną odpowiedzią na tego typu problem są opakowania kartonowe, które zdecydowanie lepiej się prezentują, a przy tym są mocne, trwałe i wytrzymałe.

Na szczęście coraz więcej producentów, ale również i konsumentów zaczyna wybierać świadomie, stawiając na kartonowe opakowania, których wielofunkcyjność, wygoda użytkowania i stosunkowo niska cena zachęca do zakupu.

Zalety opakowań kartonowych

Opakowania kartonowe mają niekończącą się listę zalet. Poniżej przedstawimy kilka wybranych cech, które zdecydowanie przemawiają za skorzystaniem z tego rodzaju opakowań zarówno przez duże przedsiębiorstwa, jak i osoby prywatne.

  • Wszechstronność zastosowań – idealne do przechowywania produktów spożywczych, kosmetyków, leków, rodzinnych pamiątek, zabawek, itp. Kartonowe opakowania odgrywają również istotną rolę w transporcie oraz dekoracjach wnętrz.
  • Wygoda dla konsumentów – opakowania z kartonu lub tektury są bardzo wygodne w użytkowaniu. Są lekkie, pojemne i nie tłuką się. W żaden sposób nie wpływają na właściwości przechowywanych w nich produktów i towarów.
  • Lekkie w transporcie – w przeciwieństwie do innych opakowań, te z kartonu lub tektury charakteryzują się lekką wagą, co zdecydowanie ułatwia transport niektórych produktów i rzeczy. Co ważne, opakowanie kartonowe nie ma bezpośredniego wpływu na ostateczną wagę produktu.
  • Atrakcyjny wygląd – opakowania kartonowe znacznie lepiej prezentują się w porównaniu do tych z tworzywa sztucznego, czyli plastiku. Eleganckie opakowania z nadrukiem bardzo często stanowią integralną część elementów dekoracyjnych we wnętrzach. Warto wspomnieć, że producent opakowań kartonowych może wyprodukować opakowanie dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów zarówno pod względem wizualnym, jak i doboru odpowiednich kształtów i rozmiarów.
  • Aspekt ekologiczny – opakowanie kartonowe zdecydowanie są przyjazne środowisku. Wykonywane z makulatury lub innego papieru mogą być poddawane procesowi recyklingu. Proces rozkładania papieru trwa tylko do pół roku.
  • Niska cena – koszty produkcji opakowań kartonowych są stosunkowo niskie, co jest niewątpliwą zaletą dla przedsiębiorstw. Opakowania z drewna, metalu czy innych materiałów są zdecydowanie droższe w produkcji, a przy tym cięższe, co również przekłada się na dodatkowe koszty za transport. Zamawiając hurtowe ilości opakowań kartonowych dla firmy, można z powodzeniem zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Wady opakowań kartonowych

Jeśli coś ma swoje zalety, z pewnością musi mieć również jakieś wady. W opakowaniach kartonowych na próżno szukać aspektów negatywnych. My znaleźliśmy tylko dwie. Jedną z nich jest ich niska odporność na wilgoć. Oznacza to, że karton po kontakcie z wodą lub inną substancją płynną może ulec uszkodzeniu, lub zmienić swój obecny kształt. Styczność kartonowego pudełka z cieczą może wiązać się z jego przesiąkaniem, co w ostatecznym etapie doprowadzi do jego rozpuszczenia się. Warto jednak wiedzieć, że takie sytuacje nie następują od razu po kontakcie z wodą lub płynem. Wszystko to, zależy od grubości tektury, z jakiej zostało opakowanie wykonane oraz jej jakości.

Drugą i zarazem ostatnią wadą opakowań kartonowych jest ich łatwopalność. Do takich sytuacji jednak dochodzi bardzo rzadko, dlatego nie należy od razu z nich rezygnować. Prawidłowym czynnikiem użytkowania i przechowywania kartonowych opakowań jest stosowanie się do zasad przeciwpożarowych. W dużej mierze dotyczy to firm i przedsiębiorstw, które dysponują na magazynach znaczną ilością tego rodzaju produktów.